Fra Aksdal til Uzhgorod i Suldal-semi: - Det betyr mye for oss å kunne gjøre dette
NØDHJELP: - Vi har begge to kjørt mange hjelpesendinger til Ukraina, så vi kjenner både ruten og systemet godt, sier Aasmund Austerheim rett før avreise.
Det er Austerheim og Eide sammen med Svein Terje Brekke og Jan Magne Sørli som er initiativtakere til denne hjelpesendingen. Over en kopp kaffe fant de ut at de ønsket å trå til for å hjelpe.
- Alle vi fire har tilknytning til transportbransjen, og vi tenkte at vi skulle forsøke med en innsamling i Tysvær kommune hvor vi til slutt kunne fylle en semitrailer med nødhjelp, sier Austerheim.
Lokale krefter trår til
De fikk med seg den lokale Meny-forhandleren som stiller med en betydelig mengde matvarer, flere lokale bedrifter ga bidrag til innsamlingen og Suldal Transport stiller med trekker, henger og dekker dieselutgiftene. De ble også annonsert i lokalavisen, og det ble samlet inn hygieneartikler, tepper, bleier, dyner, madrasser og sengetøy.
- Vi har også fått god hjelp fra THK Stiftelsen (Tro-Håp-Kjærlighet) på Karmøy. De har gjennomført hjelpesendinger til Ukraina i mange år, og har mottaksapparat og en skikkelig organisering der nede. Ved siden av å hjelpe oss med organiseringen, stilte de med matvarer for å fylle hengeren helt opp, sier Austerheim.
Totalt kjører de med rundt 21 tonn.
Reiseruta går fra Tysvær til Østlandet og sørover gjennom Sverige. De tar ferge fra Karlskrona til Gdynia i Polen, og deretter videre til Slovakia og så til grensen mot Ukraina.
- Vi regner med å komme inn til tollstasjonen Uzhgorod i Ukraina slik andre THK-transporter har gjort, sier Austerheim.
De to sjåførene er pensjonister som er tilknyttet Suldal Transport, og de kjører på dugnad.
- Det betyr mye for oss å kunne gjøre dette, og det er utrolig flott å kunne levere hjelp til de som trenger det. Vi har vært der nede mange ganger tidligere før krigen, og sett fattigdommen blant folk. Det er et stort behov for hjelp. Både blant de yngste, for barnehjem og sykehjem. Dette er vårt bidrag til å hjelpe de der nede som er i en veldig vanskelig situasjon, sier Austerheim.
Grensen, papirene og køene
- Hva er utfordringene med å kjøre en slik hjelpesending?
- Det å komme seg frem til grensen og ha papirene i orden slik at man slipper å stå i de kilometerlange køene. Det er lurt å få hjelp fra politiet til å komme forbi køene og helt frem til grensestasjonen. Da er det er viktig å ha de rette papirene i orden, slik at alt er klaret og de er varslet på forhånd. Mottakerene i Ukraina har god kontakt med myndighetene på grensen. Vi har kjørt der tidligere og det tar både 12 og 14 timer å komme gjennom byråkratiet. Men man må bare ha tålmodighet og la de gjøre jobben sin, sier Austerheim.
Eide og Auterheim har ikke kjørt sammen tidligere, men de kjenner hverandre litt fra før.
- På veien nedover vil vi nok høre på musikk og prate om løst og fast. Vi skal nok få tiden til å gå. Vi må nok ta en ukehvil på veien hjem, og da er det fint å ha med en god bok, sier Austerheim.
Planen er å losse i Ukraina på mandag. Deretter blir det returlass fra Polen og de regner med å være tilbake i Norge mandag. Hele turen tar rundt halvannen uke.
Opphav og kilder: Tungt.no