Signerte for 20 milliarder i Norgeshistoriens største samferdselskontrakt
STORT OG TUNGT: Kontrakten for Sotrasambandet ble tildelt i september fjor.
Da ble det bestemt at Sotra Link AS skal finansiere, prosjektere, bygge, drifte og vedlikeholde veganlegget i 25 år etter trafikkåpning i 2027.
Men nå har etter det vi erfarer vegdirektør Ingrid Dahl Hovland også signert kontrakten på vegne av Statens vegvesen.
– Både kontraktsverdi, kontraktsform og kompleksitet er eksepsjonell, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding fra Statens vegvesen. Hun opplyser samtidig at anleggsarbeidet kommer i gang for fullt fra neste år.
Kontrakten er den største enkeltkontrakten som er inngått av Statens vegvesen opp gjennom alle tider, og den største kontrakten som ble tildelt i EU i 2021.
Totalrammen for prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner, inklusive forberedende arbeider som har pågått siden 2018. Byggetiden er fem år.
OPS-selskapet Sotra Link AS er eid av tre internasjonale selskaper:
- Den australske investeringsbanken Macquarie Group Ltd, med hovedkontor i Sydney har 70 prosent eierandel.
- Det Sør-Koreanske byggingeniørfirmaet SK ecoplant Co. Ltd har 20 prosent eierandel.
- Det italienske industrikonsernet WebuildS.p.A er inne med 10 prosent på eiersiden.
Om prosjektet:
- I Prop. 1 S (2014–2015) ble det varslet at regjeringen ville be Statens vegvesen om å starte planlegginga av tre prosjekt for gjennomføring som OPS-prosjekter. Rv 555 Sotrasambandet var ett av disse.
- Nytt Sotrasamband omfatter bygging av 9,4 km firefelts vei fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen til kryss med fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune, hvor av 4,6 kmveg i toløps-tunnel. Prosjektet inkluderer også ny firefelts bru på om lag 900 meter, med separat gang- og sykkelvei.
- Det nye vegsystemet får egne felt og ramper for kollektivtrafikk, samt gang- og sykkelveg. Det skal bygges ny innfartsparkering og kollektivterminaler på Straume og Storavatnet. Også tre mindre bruer inngår i prosjektet.
Arbeidsfellesskapet som skal bygge Sotrasambandet består av spanske FCC (35%), italienske Webuild (35%) og Sør-Koreanske SK ecoplant (30%), med bistand fra de norske rådgiverbedriftene Multiconsult og Norconsult samt sveitsiske PINI.Drift og vedlikehold vil bli utført av det ungarske selskapet Intertoll.