23948sdkhjf

Siste Helgeland-kontrakten lyst ut: Bygging av 9,6 kilometer ny E6

Skal bygge en mil med 90 sone helt sør på Helgeland. Oppdraget går i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6 og inneholder ny bru over Nordlandsbanen.

Siste del av E6 Helgeland lyses ut: E6 Trøndelag grense – Majahaugen og E6 Flyum – Lille Majavatn er de to gjenstående strekningene i gigantprosjektet E6 Helgeland. I januar i år slapp samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nyheten om at veien skulle bygges og nå er anbudskonkurransen i gang.

Starter våren 2023

– Målet vårt er å signere kontrakt i november/desember i år. Da kan fysisk arbeid på vegen starte våren 2023, sier delprosjektleder Rainer Smedseng i Statens vegvesen.

Fristen for ferdigstillelse er 1. oktober 2024.

9,6 km i jomfruelig terreng

Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 km ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på sistnevnte strekning.

På strekningene inngår også ny bru over Nordlandsbanen og en mindre konstruksjon over elv, kanalisert kryss, avkjørsler, stopplommer, landbruksveger og stikkrenner.

Ny veglinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.

Entrepriseform er totalentreprise. Konkurransen gjennomføres med prekvalifisering og avklaringsmøter med påfølgende forhandlingsmøter før innlevering av tilbud.  

Etter prekvalifisering velges de 3 best kvalifiserte leverandørene ut og inviteres til å delta i avklaringsmøter og forhandlinger.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078