23948sdkhjf

Stålsetter bransjen

Norsk Stålforbund råder stålentreprenørene til å varsle sine kunder om å forberede seg på forsinkelser og kraftig prisøkning på grunn av krig og sanksjoner.

I tillegg til den kraftige økningen i energi- og råvareprisene, skjer det også store prisstigninger på enkelte stålprodukter. Det merkes også i Norge. Armeringsstål er sterkt påvirket på grunn av ekstremt høye skrappriser.

Russland, Hviterussland og Ukraina er blant Europas store ståleksportører. Stålimport, spesielt innsatsvarer, fra disse landene til EU er betydelige.

Embargoen som er pålagt Russland og Hviterussland gjør at det foreløpig ikke er mulig å importere disse materialene. I Ukraina er produksjonen stanset på grunn av krigen.

Kort bindingstid

Siden det ikke er forutsigbart hvor lenge krigen i Ukraina vil vare, mener Norsk Stålforbund at det foreløpig ikke er mulig å vurdere markedsutviklingen. Materialleverandører tilbyr nå kun priser med svært korte bindingstider. På grunn av den prekære situasjonen har enkelte stålprodusenter midlertidig stanset å ta imot nye ordrer.

Stålforbundet advarer nå mot å gi forpliktende tilbud til kunder på det nåværende tidspunkt. Det kan sette selskapet i fare på grunn av lange tilbudsperioder og gjennomføringstider, og de muligens sterkt endrede materialprisene i tilbudsperioden. Det er også en risiko for at lovede leveringstider for eksisterende bestillinger ikke kan overholdes.

Forstyrrelser på vei

Materialmangelen skaper forstyrrelser i forsyningskjeden. Det er innsatsmaterialer som er essensielle for stålproduksjonen, som slabs og halvfabrikata, eller råvarer som koks, som kommer fra Russland og Hviterussland. Etter de økonomiske sanksjonene mot Russland og Hviterussland av Vesten, og produksjonsstoppen i Ukraina, er europeiske stålprodusenter ikke lenger i stand til å kjøpe disse materialene.

Innkjøp av byggematerialer vanskeliggjøres dessuten av mangel på godstransport på vei. I Europa er det en stor mangel på yrkessjåfører, noe som øker transportkostnadene. Situasjonen har blitt forverret av mangelen på ukrainske og russiske sjåfører.

 

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094