23948sdkhjf

Volvo og Renault med sterkest utvikling i første kvartal 2022 - Scania holder 45-prosenten

Lastebilsalget Q1 2022: De to svenske merkene fighter på kniven, men også i mars holder Scania på tronen.

LASTEBILSALGET OVER 16 TONN: Antall registrerte tunge lastebiler i første kvartal gikk ned med overraskende små 8,4 prosent målt mot samme periode i fjor.

Det blir fra leverandørene stadig tydeligere kommunisert at det er utfordringer på leveringssiden nå - og da har ikke engang effektene av Ukraina slått inn ennå - men den beskjedne nedgangen i registrerte biler tyder på at lastebilselgerne gjør sitt ytterste for å få tak i biler.

I mars måned ble det registret 351 biler, ifølge OVF. Til sammenlikning ble det registrert 400 i januar og 296 i februar. Samlet er tallet 1047.

Sammenlikner vi kvartal 1 i år med kvartal 1 i fjor, er forskjellen 1047 mot 1143 - en prosentnedgang på altså 8,4.

Både Scania og Volvo med superandeler i mars

"Spenningen" mellom de to svenske merkene er definitivt fortsatt tilstede, og kampen svinger fra måned til måned.

Trenden etter første kvartal er fortsatt at Scania "synker", men når de i mars måned klarte samme antall biler som i fjor, styrket de i praksis markedsandelen igjen. Scanias markedsandel etter første kvartal er dermed meget komfortable 45 prosent

Volvo er merket som har hatt best trend siste halvår eller så. I februar gikk andelen ned, men de slo tilbake med 36,8 prosent i mars. Akkumulert etter tre måneder er den dermed 35,9 prosent - som er et byks på fire prosentpoeng opp fra hva Volvo presterte på samme tid i fjor.

Det andre "Volvo-merket" - altså Renault - har også gjort det glimrende i første kvartal - målt i prosent. Men det er fortsatt såpass få biler at de står i reell fare for å bli forbikjørt av fremmadstormende DAF i det kommende kvartalet. Begge merker har nye modeller å friste sine kunder med i år.

Av øvrige merker kan vi registrere at Mercedes sliter, MAN sliter enda mer - og Iveco sliter verst i prosentandel lastebiler over 16 tonn.

Antall registrerte tunge lastebiler med elektrisk drivlinje har økt fra 11 i fjor til 31 i år - se egen artikkel om el- og gassbiler.

Her er topplisten til og med mars 2022

Slik ble rekkefølgen og antall biler for lastebilmerkene over 16 tonn etter første kvartal. Kilde er Opplysningsrådet for Veitrafikken OFV:

Nr. Merke Antall 2022 Andel Antall 2021 Andel
Total for rapport 1 047 100,00% 1 143 100,00%
1 Scania 473 45,18% 530 46,37%
2 Volvo 376 35,91% 365 31,93%
3 Mercedes-Benz 101 9,65% 122 10,67%
4 MAN 52 4,97% 86 7,52%
5 Renault 22 2,10% 16 1,40%
6 DAF 18 1,72% 14 1,22%
7 Iveco 4 0,38% 8 0,70%
8 Sisu 1 0,10% 0 0,00%
9 Schwing 0 0,00% 1 0,09%
10 STX 0 0,00% 1 0,09%

Opphav: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lars fra Lillehammer: - Jeg storkoser meg bak rattet i bilen og spakene på krana
E-Trans med fem nye Scania: - Tungt terreng og tung last krever sterke trekkvogner
Jan Ove Halsøy: Bransjens våpendrager
Norsk Vann: Nå er tallet 360 milliarder
Nok en driftskontrakt utlyst, nå i Nordfjord
Kronerulling: Historien om de norske bankbussene
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.144