23948sdkhjf

NHO Transport om AdBlue: - Tyder på større grad av tilgjengelighet nå

NHO Transport fryktet for mangel på AdBlue, og påfølgende kritiske tilstander i transportbransjen. Nå ser de lysere på situasjonen.

TUNGE UTFORDRINGER: Mangel på russisk urea kan gi mangel på AdBlue. NHO Transport ser på alternative løsninger. Produsenten Yara sier at det per i dag ikke er noen generell mangel på AdBlue i Europa.

NHO Transport sa til nrk.no i slutten av mars at de er meget urolige for en mulig mangel på AdBlue, og at det vil kunne gi store konsekvenser. NHO er i dialog med AdBlue-produsenten Yara, og de to skal snart avholde et felles møte for å diskutere situasjonen og fremtidige leveranseutfordringer. 

Tungt.no spurte direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, om de fortsatt er bekymret for AdBlue-tilgangen i Norge.

- Tidligere informasjon tilsa at det var nok AdBlue tilgjengelig for en måneds forbruk. Nå tyder heldigvis mye på at det er en større grad av tilgjengelighet, sier Stordrange.

Til nrk.no sa han at skulle situasjonen bli prekær, så kan den løses med at man kobler ut AdBlue-funksjonen på busser og lastebiler.

- Står NHO Transport fortsatt inne for at det kan bli aktuelt å slippe ut NOx fra busser og lastebiler?

- Skulle det bli umulig å få tak i AdBlue, står vi overfor et vanskelig valg mellom å øke utslippene eller risikere at matvarer ikke blir transportert og at kritisk personell som ansatte i helsesektoren ikke kommer på jobb. Vi håper at vi slipper å stå overfor dette valget, men myndighetene må til syvende og sist avgjøre om AdBlue-funksjonen kan frakobles eller ei, sier Stordrange.

- Er NHO Transport fortsatt urolige for mulig mangel på AdBlue?

- Ja, hvis krigen i Ukraina blir langvarig, er det en fare for det. Men, som sagt, situasjonen er tydeligvis mindre prekær enn tidligere signaler indikerte, sier Stordrange.

- NHO Transport sier at det kan bli en stor utfordring med tilgang på AdBlue, samtidig som produsenten Yara sier at det ikke vil være noe problem. Hvorfor er ikke NHO Transport og Yara enige?

- Det er positivt at Yara hevder at det ikke vil være noe problem, og vi håper de har rett og kan levere i henholdt til det. For øvrig er vi i dialog med Yara, og vi vil avholde et felles møte de nærmeste dagene for å diskutere situasjonen og fremtidige leveranseutfordringer, sier Stordrange til tungt.no. 

SCR og AdBlue

SCR (selektiv katalytisk reduksjon) er en moderne teknikk for å rense eksos i dieselmotorer. For at teknikken skal fungere er det nødvendig at AdBlue sprøytes inn i eksossystemet. Da minsker utslippet av skadelig NOx. 

Opphav og kilder: Tungt.no, nrk.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078