23948sdkhjf

E18 Vestkorridoren: Skanska skal bygge Strand-Ramstadsletta for 2,9 milliarder

Statens vegvesen har innstilt Skanska Norge AS som totalleverandør for E103 Strand-Ramstadsletta.

Det ble norsk entreprenør på en av hovedentreprisene på E18 Lysaker - Ramstadsletta etter at Skanska vant konkurransen mot Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia) og Obrascòn Huarte Lain s.a(Spania).

Konkurranse om prosjektering og bygging av E103 Strand-Ramstadsletta ble lyst ut i desember 2020. 

Pris og kvalitet

Skanska ble vurdert å ha det tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Statens vegvesen har derfor tildelt Skanska Norge kontrakten på prosjektering og bygging av strekningen Strand-Ramstadsletta. Dette er en av de store entreprisene på prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. Den endelige tilbudssummen endte på ca. 2,9 mrd. kroner.

Signerer i mai - starter til sommeren

Kontrakten omfatter ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta samt endringer av lokalvegsystemet i Høvikområdet. I kontrakten inngår bygging av Ramstadsletta bru over E18, bygging av deler av Høviktunnelen (delvis i berg og delvis som betongtunnel, vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 i tillegg til elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

Statens vegvesen vil signere kontrakt med Skanska etter klagefristen som er satt til 2. mai. Anleggsarbeidene på entreprisen starter i løpet av sommeren 2022 og skal etter planen stå ferdige innen 2029.

- Etter en forhandlingsperiode med tre gode tilbydere, er vi glade for at vi nå har nådd denne milepælen. Vi er godt fornøyde med kvaliteten på tilbudet vi har fått fra Skanska, og vi ser fram til å, starte byggingen av denne delen av prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta om kort tid sammen med dem, sier prosjektsjef Tom Hedalen.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096