23948sdkhjf

Forklaringen på krasjbilen i Trondheim: Politiet hadde kanskje allerede kontroll på saken

Oppgaven til utekontrollen var i dette tilfellet ikke kontroll, men eskorte på vegne av politiet. - Vårt fokus i denne saken var trafikksikkerheten der og da, opplyser kontrolleder Morten Frantzen.

TUNG OG TRAFIKKFARLIG: I går skrev tungt.no om det litauiske vogntoget som hadde vært i en ulykke før påske og fått store skader, men som likevel var på veien denne uken. Sjåfør ble beordret til å levere godset skadet vogntog.

I artikkelen gjenga vi et sitat fra avisa Nidaros som i ettertid viser seg å ikke være korrekt. Sitatet, som implisitt kunne gi inntrykk av at kontrolløren i saken forskjellsbehandler trafikkanter, skapte mye debatt på facebooksidene til både tungt.no og yrkessjaforen.no.

Ulykken som vogntoget opprinnelig var involvert, i skjedde 12. april. Da var politiet på stedet, og vogntoget ble fraktet med bergingsbil til Stjørdal. Etter det tungt.no erfarer fikk transportforetaket beskjed fra bergningsmannsakpet til Viking om at bil og henger var skadet og måtte repareres.

Vi har spurt kontrolleder i Statens vegvesen Morten Frantzen om en oppklaring videre i saken.

- Statens vegvesen var IKKE involvert på dette tidspunktet, forteller Frantzen.

Derimot dukket vogntoget etter påske opp på papirfabrikken på Ranheim, tre mil fra Stjørdal. Da ble både politi og SVV varslet av en ansatt ved fabrikken. Politiet var først på plass, og da Statens vegvesen kom til stedet, hadde godset allerede blitt tømt fra hengeren.

- Politiet informerte oss om at det allerede var opprettet en sak på sjåføren etter ulykken 12. april. Vi fikk så saken i fanget da politiet måtte reise videre til en annen hendelse. Siden vogntoget nå var tømt for gods, ble vår vurdering der og da å få vogntoget av veien, sier Frantzen.

Vogntoget ble så guidet med følgebil fra SVV til verksted. Sjåføren sa at han egentlig ville kjøre til Litauen for å få bilen reparert, men det tillot ikke kontrollørene. - Vi vurderte den som trafikkfarlig, og la ned bruksforbud, sier Frantzen.

- Hvordan kunne sjåføren kjøre fra Stjørdal til Trondheim med vogntoget, uten at noen grep inn?

- Vi ble først oppmerksomme på dette da vogntoget stod på fabrikken på Ranheim. Når vi snakket med sjåføren der sa han at han hadde fått beskjed om å hente vogntoget og få levert godset. Arbeidsgiveren hans hadde sagt at alt var i orden og at han kunne kjøre, sier Frantzen.

- Hvorfor ble det ikke noe reaksjon ovenfor sjåføren?

- Da SVV denne uken fikk melding om et kjøretøy som var i dårlig forfatning, så var det første gangen vi hørte om dette vogntoget. Politiet forklarte som sagt at det allerede var opprettet en sak på denne sjåføren, og vårt fokus ble den tekniske tilstanden til kjøretøyet. Vi ville sikre at dette kjøretøyet ikke kjørte videre. Vi la ned bruksforbud, og hjalp til med å få vogntoget til verksted. Vårt fokus var ikke på sjåfør eller transportbedrift, kun det tekniske oppdraget, forklarer Frantzen.

- Hva må til for at vogntoget kan komme hjem til Litauen?

- Vi avskiltet kjøretøyet, og inndro vognkort og løyve. Skilter og papirer ligger nå hos Statens vegvesen, i påvente av at vogntoget blir reparert. Eventuelt må det fraktes med bilberger eller semitrailer til Litauen. Det er bruksforbud på vogntoget nå, sier Frantzen.

Tungt.no har tatt kontakt med politiet i Trøndelag for å få bekreftet hvilken reaksjon de har gitt. I skrivende stund har ikke politiet svart.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094