23948sdkhjf

Glassmester fra Førde har kjøpt Iveco siden 1975

Siden den gang lastebilene het Fiat. Trofast til merket og bilforhandler har Holvik vært.

TUNGT OG TROFAST: Glassmesterselskapet John Holvik AS og Iveco-forhandleren AS Autoservice er og omtrent like gamle familieselskaper, og det er blitt mange bilhandler opp gjennom årene.

- Vi startet å kjøpe biler fra Autoservice på 70-tallet, forteller Bjørn Henning Holvik. Han er andre generasjon og styreleder i selskapet som ble etablert av faren John Holvik. Tredje generasjon er også i ledelsen av selskapet, ettersom Bjørns datter Connie Holvik er daglig leder.

Kundeforholdet har vart så lenge at den første lastebilen som ble kjøpt, fortsatt var en Fiat. Iveco som selskap ble etablert allerede i 1975, men de forskjellige merkenavnene hang med inn på begynnelsen av 80-tallet.

Senere har det selvsagt stått Iveco på lastebilene Holvik har kjøpt. Men Fiat-navnet er fortsatt med. Autoservice er også forhandler av Fiat varebiler, og Holvik bruker varebiler fra Fiat når det gjelder nyttekjøretøystørrelser under Iveco Daily.

Det langvarige kundeforholdet medfører selvsagt også at Holvik har kunnet følge godt med på kjøretøyutviklingen.

Et godt eksempel på det er Iveco Daily. Generasjon 1 var i produksjon fra 1978 til 1990, og Holvik anskaffet sin første Daily i 1979 eller 1980. Det er ikke mange norske Iveco-kunder som har kjøpt Daily av samtlige generasjoner.

Bjørn anslår at selskapet har kjøpt mellom 30 og 40 biler av Autoservice, fordelt på Iveco og Fiat. Av kjøretøyene selskapet har i dag er det tre Eurocargo og en Daily når det gjelder Iveco.

Den nyeste av disse er en 10-tonns Eurocargo. Holvik er kjent for å ha godt påkostede kjøretøy. Det gjelder også den nyeste Eurocargo. Bjørn forteller at denne bilen blant annet har langt førerhus med høyt tak. Men det forekommer praktisk talt ikke at montøren overnatter i bilen.

– Vi velger det størst førerhuset for at montøren skal ha det romslig rundt seg på farten og for at alt personlig utstyr skal ha plass i førerhuset fremfor å ligge i skapet, sier han.

Per Seljeseth, salgsansvarlig hos Autoservice, poengterer nettopp dette at Holvik alltid kjøper velutstyrte yrkesbiler. – Det blir gjerne største motor og påkostede løsninger som sjalusidører i stedet for sidehengslede dører på verktøyskap og ettermontering av diverse ekstrautstyr som rygge-TV, ekstra lys osv., sier han. Også privatbilparken har samme preg.

Alt av service og reparasjoner på nyttekjøretøyene hos Holvik skjer hos Autoservice. - Vi har hatt et godt og tillitsbasert forhold gjennom alle år, sier Bjørn. – Folkene på verkstedet gjør en fantastisk fin jobb, så vi er meget godt fornøyde med oppfølgingen vi får fra Autoservice, sier han.

Bjørn forteller om tilliten mellom de to familieselskapene . – Ved et par bilhandler har vi vel nærmest glemt å skrive kontrakt, inntil revisor har påpekt at slikt må være på plass. Men det viser at vi stoler på hverandre, sier han.

John Holvik AS ble etablert året etter Autoservice, i 1967. Siden da er det bygd stein på stein, og selskapet har i dag 40 ansatte. Holvik driver med alt av glassarbeider i et område som strekker seg fra Sunnmøre til Rogaland. Seks av montørene bor i Bergen og jobber ut derfra.

Holvik er en glassmestervirksomhet i videste forstand. Her er det ikke bare snakk om vinduer, men også glassfasader, glassrekkverk, vinterhager, solskjerming, gitterporter og alt av lås og beslag som trengs i slike sammenhenger. Selskapet holder til på Halbrendsøyra i Førde.

AS Autoservice ble etablert allerede i 1966 og er den eldste eksisterende Iveco- og Fiat-forhandleren i Norge. I begynnelsen solgte selskapet Fiat personbiler. I dag er det Fiat Professional det går i, altså de lette nyttekjøretøyene fra den italienske produsenten.

På lastebilsiden har selskapet også i sin tid solgt Fiat. Dette ble endret da italienske Fiat, Lancia og OM sammen franske Unic og tyske Magirus-Deutz etablerte Iveco i 1975. Vi må imidlertid inn på begynnelsen av 80-tallet før Iveco blir benyttet som merkenavn.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Iveco

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078