Tysk motorprodusent har jukset, mener Oslo tingrett, gir 363 millioner kroner i bot
TUNGT DIESELFORBRUK: Saken er ikke av helt ny opprinnelse. Rederiet IM Skaugen anmeldte saken allerede i 2015, men har siden gått konkurs. Dommen er imidlertid fersk.
Det er NTB som siterer TU.no i denne saken (bak betalingsmur), og handler om at motorene i seks skip brukte vesentlig mer diesel enn oppgitt fra produsenten - og at produsenten hadde manipulert fabrikkens forbrukstester for å skjule dette.
Om dette overforbruket er årsak til at IM Skaugen ble avviklet i 2018 skal være usagt, men dieselforbruket er en vesentlig kostnadspost for alle som driver med transport og store anleggsmaskiner.
Tysk bil- og motorindustri har dessuten allerede betydelige omdømmeproblemer etter «dieselgate», der først VW ble avslørt for omfattende juks med utslippstester av sine dieselmotorer.
Den største kjente megamilliard-skandalen i lastebilverden – lastebilkartellet som bøtelagt i 2016 – handlet riktignok mest om prissamarbeid slik at lastebilene ble dyrere enn de burde være, men også om forsinkelser av ny teknologi.
Det lett pikante sett i sammenheng med skipsmotorsaken fra Oslo tingrett, er at det i kartellsaken var MAN som var «whistleblower», og som dermed unnslapp store bøter fra EU.
Nå er det ikke helt lett å holde rede på alle selskapene i MAN, VW- og Traton-strukturen, men vi prøver med litt hjelp av wikipedia:
MANs selskap som håndterer blant annet marine motorer, heter i dag heter MAN Energy Solutions. Dette het tidligere MAN Diesel & Turbo – som igjen var en sammenslåing av MAN Diesel og MAN Turbo i 2010.
MAN Energy Solutions var datterselskap av morselskapet MAN SE, som igjen også hadde bla. MAN Truck & Bus som datterselskap – frem til august 2021.
Da ble visstnok MAN SE fusjonert inn i sitt morselskap Traton – slik at MAN Energy Solutions og MAN Truck & Bus er direkte døtre av Traton SE.
Traton SE har for øvrig flere kjente døtre, blant annet Scania, amerikanske Navistar og latinamerikanske Volkswagen Caminhões e Ônibus.
Eiere av Traton igjen er Volkswagen AG, også omtalt som Volkswagen Group. Og VWs dieselgate ble avdekket i 2015, samme år som IM Skaugen anmeldte MAN.
Og hva så? Nå skal det sies at dommen fra Oslo tingrett verken er rettskraftig eller vedtatt ennå, men skal vi forsøksvis trekke konklusjoner om angivelse av både diesel- og andre former for energiforbruk, skal vi være glade for de uavhengige test- og kontrollinstitusjonene som finnes.