23948sdkhjf

Retro: Stil og eleganse i Brobekkveien

OKTOBER 1995: Da Lindeimportør Jæger AS presenterte nye truckmodeller ble motvektstrucker brukt til såpass spesielle oppgaver som skjenking av schnaps fra en megastor flaske, til vedsaging og trappekjøring med innbakt tenning av en éngangslighter.

Hensikten var selvfølgelig å overbevise de inviterte gjestene om fortreffeligheten til Lindes hydrostatiske drift og presise hydraulikksystem.
Etter at salgssjef Gunnar Olsen hadde fått fritt spillerom til å predike om hydrostatens fortreffelighet følte man seg nærmest hensatt til et vekkelsesmøte hvor det eneste som manglet var et rungende halleluja.

I mer nøkterne ordelag fortalte han at Lindes hydrostat var patentert, og av en årsproduksjon på ca. 150.000 enheter ble bare 20.000 benyttet på deres egne trucker. Resten ble tilvirket til produsenter av anleggsmaskiner og annet tungt utstyr.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 10-1995:

Forsvaret måtte kutte inntil 25 prosent

Politikerne stilte like store krav til effektivisering og kapitalrasjonalisering i Forsvaret som det lederne i næringslivet hadde pålagt sine medarbeidere.

Investeringsandelen av totalbudsjettet skulle økes fra ca. 24 til ca. 32 prosent, men utgiftene til drift og vedlikehold av materiell måtte reduseres med inntil 25 prosent.

Forsvarets Materialadministrative program (MAPRO) indikerte et innsparingspotensiale opp mot fem milliarder kroner i løpet av perioden 1995-2004.
Forstudien til MAPRO var lagt frem året før og anbefalte en rekke strakstiltak i tillegg til ni dyptgripende delprosjekter.

Oberstløytnant Hermod Bjørkestøl (som prydet forsiden av Logistikk & Ledelse nr. 10-1995) hadde ansvaret for å koordinere aktivitetene under MAPRO og på bildet over ham ser vi (fra venstre): kaptein Frank Johansen, kaptein Thomas Halvorssen og løytnant Bernt Tysseland som var prosjektledere for henholdsvis MA-Luft, MA-Hær og MA-Sjø og som var ansvarlige for iverksettelse av konkrete handlinger i sine våpengrener.

Volvo tok et skritt i høyden

Rett før Scania hadde verdenspremiere på sin nye 4-serie, fant Volvo Lastvagnar tiden inne til å lansere nyheter som forhåpentligvis skulle imøtekomme brukerinnvendingene på FH-hyttene.

Alle fremstod med et helt nytt interiør og med vesentlig bedre ståhøyde.

Den største (eller høyeste) nyheten var Globetrotter XL som hadde fått en innvendig ståhøyde på 193 centimeter. Alle de fire hyttevariantene kunne også tilbys med kollisjonspute.

Scansped satset på miljølogistikk

Scansped Norge og dets svenske moderselskap Bilspedition hadde innsett hvor utviklingen bar hen og hadde allerede i flere år hatt en kraftig satsing på miljøsiden.

Ikke minst hadde de innsett hvilket stort marked som lå innenfor returlogistikk og hadde bygget opp systemer for dette.
– I fremtiden vil det være behov for retursystemer for alle tenkelige produkter og dette innebærer et helt nytt marked, sa adm. direktør Michael Holmstrøm, og markedskoordinator Anne Kathrine Herland.

Intersped tok del i Fashionet

19 europeiske spedisjonsselskaper, som alle var spesialisert på hengende konfeksjon, hadde etablert et europeisk distribusjonsnettverk under merkevaren Fashionet.

Den norske partneren var Intersped AS, med Olav Gunleiksrud (t.h.) og Olav Sylte i spissen.
Gjennom et felles produkt, nettverk, kvalitetsstandard, edb-system, sporingssystem og forsikringsordning ønsket man å imøtekomme kundenes krav om en ensartet distribusjonskvalitet på alle markeder.

Med logistikk og IT inn i fremtiden

For et konsern som Gresvig spiller effektive logistikkløsninger en avgjørende rolle for lønnsomheten.

Hele 70 til 80 prosent av varespekteret har sin opprinnelse i De fjerne østen. Lange forsyningslinjer, kombinert med et stort innslag av sesongvarer innebærer store utfordringer, rapportere Roger Stokkedal som hadde møtt logistikkdirektør Odd Gulbrandsen i Askim. Med ledetider på over 20 uker var det mye penger å spare på å la varene ligge på tollager og Gresvig hadde bestemt seg for å investere i TVINN (Tollvesenenes Informasjonssystem for Norsk næringsliv).

– Fortollingsarbeid består hovedsakelig av repeterende oppgaver. Derfor ønsker vi å innføre EDI-rutiner, fortalte Gulbrandsen.

Gresvig hadde valgt å gå for det IBM AS/400-baserte systemet EdiTVINN/400 fra Aventura Systems. Gresvig hadde allerede tatt i bruk EdiFRAKT/4000 for EDI-overføring av fraktbrev til Linjegods og EdiPAY/400 for utveksling av betalingstransaksjoner med Sparebanken NOR.

Stor HiAce-nyhet

En helt ny Toyota HiAce ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Før første gang i modellens 28-årige historie var motoren plassert helt foran og ikke mellom forsetene.

Den nye motorplasseringen hadde blitt gjort gjort både for å oppnå økt sikkerhet, enklere inn- og utstigning og lettere serviceadkomst. Men bakhjulsdriften var beholdt. De aller fleste HiAce som ble solgt i Norge hadde imidlertid firehjulsdrift og den nye 4WD-versjonen ville først komme året etter.

Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 10-1995

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125