23948sdkhjf

Elektrisk lastebil billigere enn diesel

Høye kostnader har vært en av de største barrierene for å investere i elektriske lastebiler. MEN – ser man på hele eierskapskostnaden er det en annen utvikling å spore. For flere modeller går nemlig elektrisk av med seieren som det rimeligste alternativet.

-Selv om en elektrisk lastebil i mange tilfeller koster mer enn dobbelt så mye i innkjøp, inkludert støtte fra ENOVA, vil kostnadene i bruk være så lave at elektrisk likevel kommer best ut. Det er en veldig spennende utvikling, sier teknologiansvarlig i Zero, Marius Gjerset. På oppdrag fra Klimaetaten har Gjerset sett nærmere på total cost of ownership (TCO) av lastebiler med ulik drivstoffteknologi. Sjekk ut oversikten her!  Drivstoff, bompenger, reparasjon og avgifter utgjør en stor andel av utgiftene. Hvor og hvor langt den kjører har også mye å si. Kjøretøyene som kjører mest og lengst vil derfor ha mest å spare på lave drivstoffutgifter. De vil også ha mange bompasseringer, hvor elektriske lastebiler har nullsats.

-Etter å ha jobbet tett med transportbransjen vet vi at økonomi er en stor barriere. Disse nye beregningene viser at det er en utvikling i markedet blant annet når det gjelder endringer i drivstoffpriser og tilgjengelighet av nye modeller. Sammen med fritak i bomringen og støtteordninger er nå batterielektrisk lønnsomt mot fossil diesel til mange bruksområder. Selv om kjøpsprisen er høyere er det enda mer å spare på bruken. Beregningene inkluder kostnader som kjøp av kjøretøy, bomring, drivstoff, vedlikehold, landeinfrastruktur, støtteordninger (kjøp av kjøretøy, Enova, ladeinfrastruktur, Oslo kommune), gjennomsnittlig årlig kjørelengde, årsavgift, ladetid og risiko. Det er antatt at kjøretøyene passerer bomringen i Oslo ofte.

Det er Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero, som står bak de nye beregningene.

Fordelene med lavere støy, som gir bedre arbeidsmiljø for sjåførene og omgivelsene, samt fordelen ved å vinne anbud på grunn av klimakrav er ikke tatt med i regnestykket, da det ikke kan tallfestes. Gjerset anslår at i løpet av 2 år vil elektrisk kunne ta over mer av nysalget, slik det har gjort for personbiler. Han har likevel forståelse for at aktører opplever det å investere i ny teknologi som risikofylt:

-«Nabolagseffekten» har ikke kommet enda når det kommer til elektriske lastebiler, men det hjelper at vi er over elbil-kneika og at næringslivet har omfavnet elvarebilen, som de ser lønner seg.

Les mer på www.fossilfrilastebil.no

Figuren viser at selv om selve kjøretøyet koster mer enn dobbelt så mye som de andre er driftskostnadene såpass mye lavere at elektrisk likevel kommer best ut når det gjelder total eierskapskostnad. For biogass viser beregningene at det er omtrent samme pris over levetiden som for fossil diesel.

Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141