23948sdkhjf

Varebil: Registreringstall i fritt fall og VW på tredjeplass

Og Mercedes topper med solid vekst, foran Toyota. Det er en lett sjokkerende rotasjon i styrkeforholdet mellom varebilmerkene for tiden.

TUNGT REGISTRERER: Antall registrerte varebiler er ned hele 31 prosent i årets fire første måneder, sammenliknet med samme periode i fjor.

Det fort gjort å skyde på pandemi, mangel på halvledere og alle konsekvensene av Russlands angrep på Ukraina, men det kan ikke bare være det. Nedgangen er dobbelt så stor som for personbiler, som skulle ha akkurat de samme problemene.

OFV-sjef  Øyvind Solberg Thorsen viser imildertid til at næringsandelen for personbiler også er svært lav.

- Det er en historisk lav andel, og kan tyde på at norske bedrifter er tilbakeholdne med å bestille nye biler i disse dager, sier Solberg Thorsen i en artikkel på OVFs egen side.

Volkswagen på tredjeplass

I de 10 årene denne skribenten fulgte varebilmarkedet tett, var det nærmest hugget i stein at øverst på tabellen fant vi Volkswagen med rundt eller tett oppunder 30 prosent markedsandel og enten Transporter eller Caddy i tet.

Før sommeren i fjor kom imidlertid et lite sjokk - og artikkelen "Er 15 års VW-dominans over? Toyota kupper kronen - med elbil!"

Ved slutten av 2021 hadde likevel VW kjempet seg tilbake, og gikk forbi Toyota med 130 biler - med 21,1 prosent markedsandel over Toyotas 20,7 prosent.

MEN: Så langt i år ligger både Mercedes og Toyota foran, og VWs markedsandel har sunket til 18,4 prosent.

VW er for øvrig ikke alene, også Ford har så langt i år notert 60 prosent reduksjon, og ligger nå nede på femteplass.

Diesel og 4x4 er fortsatt en nøkkel...

Da Toyota midlertidig rykket opp i tet i fjor sommer, var det etter alt å dømme en solid ladning elektriske Proace som gjorde susen.

Men det er ikke elbil som har løftet Mercedes til toppen av tabellen så langt i år. Det er riktignok solgt noen elektriske Vitoer - men det er også registrert nærmere 1100 Vito med dieselmotor. Og nesten alle har firehjulsdrift.

Toyota på andreplass i år er likevel supersterke på grunn av over 40 prosent andel elektriske biler av porteføljen. Foreløpig er det registrert 647 elektriske Proace og Proace Ciity - som igjen er betydelig færre enn samme periode i fjor. Så det går opp og ned.

Og likevel er det åpenbart at fraværet av elektriske modeller er en stor del av Volkswagens hodepine. Det er kun registrert en eneste elektrisk Volkswagen varebil så langt i år.

På elektrikertoppen troner Toyota, Opel og Maxus

I et marked i så kraftig nedgang, har også antall elektriske varebiler sunket kraftig (26 prosent), men andelen elektriske av alle varebiler har krøpet ørlite oppover, og er nå ganske nøyaktig 20 prosent.

I den nevnte rangeringen Toyota, Opel og Maxus, er det faktisk Opel som imponerer med kraftige jafs, mens kinesiske Maxus har mistet mye av momentet de hadde i fjor. Nå er det kanskje like før både Peugeot og Citroen fyker forbi Maxus også.

Når det kommer til sammensetningen av de forskjellige typene varebiler (alle drivstoff), er det de små og de store varebilene som går frem i år. De mellomstore og pickupene går tilbake.

Men disse endringene har en tendens til å svinge frem og tlibake år for år, og det er i år fortsatt de mellomstore som er den mest kjøpte varebiltypen - også blant de elektriske.

Opphav og kilder: OFV, Tungt

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125