23948sdkhjf

Lønnsforhandlingene for organiserte godssjåfører har startet

I dag starter to fagforeninger og to arbeidstakerorganisasjoner å diskutere Godsbilavtalen og Transportoverenskomsten. Er du blant de temmelig få organiserte?

TUNGE FORHANDLINGER: Det er på forhånd varslet tøffe tak i lønnsforhandlingene generelt i Norge i år.

På begge sider av forhandlingsbordene kjenner partene på heftige økninger i driftskostnader og levekostnader. Signaler tilsier at det blir enda tøffere fremover.

Så langt har det heldigvis ikke kommet til store konflikter eller streik.

I Norge har vi et ganske unikt system som heter frontfagsmodellen, hvor det er eksportindustrien som starter ballet og egentlig styrer resten av utviklingen. Det oppgjøret endte vel.

Bussballetten = 21.500 kroner økning

Og blar vi oss ned til det kanskje mest nærliggende oppgjøret for godssjåfører å sammenlikne med, er det bussavtalen.

Den endte også uten streik på lørdag, etter mekling 10 timer på overtid. Der inngår bla. avtale om pensjon fra første krone og forskuttering av sykelønn.

Rent økonomisk skal resultatet være et generelt tillegg på 4 kroner, at fagbrevstillegget har økt med 3 kroner og et normallønnstillegg på 4,50 kr.

– Det sikrer økt kjøpekraft. I gjennomsnitt vil bussjåførlønna øke med 21.500 kroner, sier forhandlingsleder i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen til NRK.

Resultatet skal imidlertid til uravstemning hos arbeidstakersiden, hvor hele fire organisasjoner er involvert. Totalt er drøyt 12.000 bussjåfører organisert, og det er YTF, med sine 6000 bussmedlemmer, som skal være største forbund i den sektoren.

Og for godssjåførene?

Lønnsoppgjøret i 2022 er et såkalt hovedoppgjør. Det betyr at hele tariffavtalen, ikke bare lønn, er oppe til forhandling. Partene kan forhandle om ferie, pensjon og en rekke andre spørsmål.

Det som står på blokken denne uken er altså «Godsbilavtalen», hvor du kan lese gjeldende avtale mellom YTF og NLF i sin helhet her. Det er etter det vi forstår samme avtale som gjelder mellom Fellesforbundet og NLF.

Og «Transportoverenskomsten» er veldig tilsvarende avtale mellom forbundene og NHO Logistikk og Transport. Du kan lese gjeldende avtale mellom Fellesforbundet og NHO her.

Og for deg som savner Transport og logistikkforbundet TLF, er forklaringen at TLF ikke har landsdekkende tariffavtale, men forhandler tariff direkte med de aktuelle bedriftene.

Når kjøttvekta – organisasjonsgraden – er sykt dårlig, hjelper det?

Tungt og TransportMagasinet har tidligere anslått organisasjonsgraden blant lastebilsjåfører til ca. 15 prosent.

Ferske anslag fra en av fagorganisasjonene anslår faktisk at det antagelig er verre, under 10 prosent – og når det kommer til tariffdekning kanskje ned mot 4 prosent.

Yikes! Da er det høyst betimelig å spørre om disse forhandlingene betyr noe som helst??? Nja, det kan jo ikke være spesielt gode forhandlingskort da, om kjøttvekta man bringer til bordet måler opp en mager slice med fårepølse.

På den positive siden kan man anføre at resultatene av forhandlingen gir et grunnlag å jobbe ut fra for den store brorparten av sjåfører som må forhandle sin egen lønn. Man kan si at «kjære sjef, jeg kan jo ikke få dårligere prosentpåslag enn de som er organisert?».

På den positive siden kan man også anføre at selv om de fleste norske sjåfører – antar vi – har bedre betingelser enn minstelønnssatsene, så vil fortsatt allmenngjøring og økning av minstelønnssatsen være et slags brukbart forsvar mot utenlandsk konkurranse om oppdrag og jobber.

På den negative siden kan man anføre at lastebilsjåfører som yrkesgruppe fortsetter å være blindpassasjerer på den norske arbeidslivsmodellen hvor høy organisasjonsgrad er en del av grunnlaget for vekst og velstand.

Og som blindpassasjer har man skrekkelig liten påvirkning på hvilken vei skuta styrer.

Les om den norske modellen fra hhv. NHO her og LO her.

Tips Tungt om beste fagforening for sjåfører!  

Hva betyr dette for deg? Bør du, vil du eller skal du organisere deg?

Her på Tungt jobber vi akkurat nå med en artikkel om de tre mest aktuelle fagforeningene for norske lastebilsjåfører.

Vi ser på hva det koster deg, hva du får for pengene om det skulle oppstå problemer, og hvilken profil forbundene jobber med for vår sektor ut mot samfunnet ellers.

Har du gode eller dårlige opplevelser – eller bare et viktig tips  -send oss gjerne mail på eivind.bye@egmont.com, eller som melding via facebook-siden vår.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078