23948sdkhjf

Lufthansa Cargo bestiller ti Boeing 777

Bestillingen av tre Boeing 777F og syv av den neste generasjonen 777-8F representerer den største investeringen i selskapets historie.

– Disse store investeringene er et tegn på tillit til den fremtidige utviklingen av flyfraktmarkedet og til rollen Lufthansa Cargo vil fortsette å spille i det, understreker adm. direktør Dorothea von Boxberg (bildet under).

Lufthansa Cargo er ett av verdens ledende flyfraktselskaper og i mange år bestod flyflåten av MD-11. I løpet av de siste årene har disse suksessivt blitt erstattet av Boeing 777. For tiden består flåten av totalt 15 Boeing 777F (hvorav fire opereres av AeroLogic) og to Airbus A321-fraktere. I tillegg kommer kapasiteten i buken til passasjerflyene som opereres av Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings Discover og SunExpress.

Ett av de tre 777F-frakterne som Lufthansa Cargo nå har bestilt anskaffes brukt og er ventet allerede i juli, mens de to andre er nye fly som vil bli levert senere.

Syv fly av neste generasjon

I tillegg til dagens 777F har Lufthansa Group investert i syv av Boeings neste generasjon, B777-8F, som forventes å bli levert mellom 2027 og 2030. Det har en rekkevidde på 4.410 nautiske mil (8.167 kilometer) og en maksimal nyttelast på 118 tonn. Sammenlignet med 777F-versjonen har det 17 prosent mer lastevolum. Takket være de to effektive GE9x-motorene fra General Electric Aviation er drivstofforbruket lavt, noe som igjen sparer utslipp, skriver Lufthansa Cargo i en pressemelding.

– Investeringene i neste fraktegenerasjon, Boeing 777-8F, vil redusere CO2-utslippene betydelig. Vi tar dermed nok et viktig skritt på veien mot CO2-nøytral flyfrakt, fastslår Dorothea von Boxberg, adm. direktør i Lufthansa Cargo. – Disse store investeringene er et tegn på tillit til den fremtidige utviklingen av flyfraktmarkedet og til rollen Lufthansa Cargo vil fortsette å spille i det, understreker hun.

Kilde: Lufthansa Cargo

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078