23948sdkhjf

Camblift: Enda en ny reachstacker fra Småland

Bare to og et halvt år etter at Camblift AB ble etablert lanserer Ljungbyselskapet nå sin første reachstacker. Den tilbys i en fullelektrisk versjon med Li-ionbatteri eller med en konvensjonell drivlinje og allerede før den første var produsert ferdig hadde selskapet solgt fem stykker.

Camblifts helt nye reachstacker er utviklet av personell med til sammen 75 års erfaring i stortruckbransjen. Selskapet har som mål å ha bransjens høyeste kundefokus og beste servicetilbud.

Ljungby i Småland er nærmest å betrakte som stortruckenes verdensmetropol. I den lille byen finner man både Kalmar og Svetruck og man skal bare kjøre noen få mil sørover på E4 før man finner Konecranes Lifttrucks (tidligere SMV) i Markaryd. Sandkassen er liten og opp gjennom årene har en rekke sentrale personer valgt å hoppe av og enten gått over til en konkurrent eller etablert egen virksomhet. Som for eksempel i 2014 da tre personer fra Kalmar og to fra Svetruck gikk sammen og etablerte Merlinum Forklift.

Premiumprodukt til konkurransedyktig pris

For to og et halvt år siden valgte tre av Merlinum-gründerne å trekke seg ut: Carl-Olof Eckerbom, Mattias Karlsson og Andreas Berglund. Sammen med Björn Nilsson, ansvarlig for reachstackers i Kalmar og Björn Parkander, tidligere eier av SMV, etablerte de Camblift AB med Eckerbom som daglig leder.

Han forteller at de startet å tegne en reachstacker helt fra scratch. Opprinnelig var planen bare å utvikle en fullelektrisk versjon med Li-ionbatteri, men de fant raskt ut at markedet fortsatt var for lite til det og valgte derfor også å konstruere en med en konvensjonell drivlinje.

I tillegg til deres egen høye kompetanse og lange erfaring var utviklingsarbeidet i stor grad også basert på innspill de hadde fått fra en rekke brukere. Resultatet er ifølge Eckerbom et premiumprodukt som prismessig ligger på nivå med Kalmar og Konecranes.

Tre akselavstander

De nye reachstackerne til Camblift vil bli tilbudt med tre forskjellige akselavstander og med kapasitet opp til 46 tonn i både første og andre rad. De tilbys med ulike aggregater og bommer med løftehøyde opp til henholdsvis femte og sjette høyde.

Eckerbom forteller at de aller fleste komponentene blir produsert av lokale underleverandører mens Camblift selv står for monteringen. Foreløpig er én maskin blitt produsert og to til vil bli ferdige før sommeren. Han anslår at den årlige kapasiteten inntil videre vil ligge mellom 40 og 50 maskiner.

Allerede før den første trucken var ferdig produsert hadde Camblift solgt fem maskiner på det svenske markedet. Fire av dem blir utstyrt med en konvensjonell drivlinje, bestående av en Volvo dieselmotor i kombinasjon med en Dana girkasse, mens den femte blir fullelektrisk.

Bygger opp egen serviceorganisasjon

På spørsmål om hva som skiller Camblift ut fra de øvrige tilbyderne, svarer Eckerbom at de har som mål å ha bransjens høyeste kundefokus og beste servicetilbud. I tillegg til å være et lite selskap forteller han at de har en helt flat organisasjon som det skal være svært enkelt å ha dialog med. Selskapet skal ikke jobbe med forhandlere og satser i stedet på egne selgere og en egen serviceorganisasjon som nå er under utbygging. Målet er å ha lokalt utplasserte teknikere i nærheten av der truckene opererer.

Nå i startfasen har Camblift konsentrert seg om det svenske hjemmemarkedet, men det norske anses som svært viktig og satsingen på dette er nært forestående. Foreløpig vil dette bli betjent fra Sverige, men Eckerbom utelukker ikke at de på sikt vil etablere et eget norsk selskap. Etter Norge planlegger Camblift å gå inn i Nederland, Belgia og i Tyskland.

– Vi er veldig stolte og glade for å kunne presentere en reachstacker som vil gjøre det mulig for våre kunder å få høy ytelse i sin virksomhet på en bærekraftig og pålitelig måte. Truckføreren vil oppleve en trygg og ergonomisk arbeidsplass og produsere med høy effektivitet, uttaler Carl-Olof Eckerbom i en svært kortfattet pressemelding.

Opphav og kilder: Camblift, Logistikk & Ledelse

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078