23948sdkhjf

Ny og liten Toyota-AGV: Skreddersydd for palletransport

Toyota Material Handling Europe har lansert selskapets første spesialbygde automatiserte palletransportør.

Den nye CDI120 kan sømløst integreres med produsentens øvrige AGV-er og styringssystemet T-ONE for å danne en fullt integrert lagerløsning.

I stedet for å endre et konvensjonelt manuelt betjent kjøretøy ble CDI120 designet som en AGV fra grunnen av, opplyser Toyota Material Handling Europe (TMHE). Dette har muliggjort en total revisjon av mange aspekter ved palletransportøren, alt fra formfaktor til navigasjon og sikkerhetsfunksjoner for å sikre at brukerne får mest mulig ut av AGV-teknologien, skriver produsenten i en pressemelding.

Flytter paller på 1.200 kilo fra A til B

I likhet med autonome mobile roboter (AMR) mangler også CDI120 gafler. Den er derfor avhengig av en gjennomkjøringsstasjon hvor den kan løfte paller på opptil 1.200 kilo og transportere disse til en annen stasjon. Der kan pallen bli hentet av for eksempel en skyvemast- eller stabler-AGV som lagrer den i reol.

Les også: Suksess med grøt på autopilot

CDI120 har scanner og sensorer innebygget i chassiset og kan «se» objekter på opptil 30 meter. Odometri og funksjonsbasert lokalisering brukes deretter til å navigere nøyaktig gjennom lageret. Lokaliseringsalgoritmen er ifølge TMHE sofistikert nok til at den kan tolke tilleggsfunksjoner dynamisk lagt til miljøet. Produsentens standard sikkerhetsfunksjoner som blant annet front- og sidedeteksjonsfelt, blått LED-varsellys og nødstopp skal forhindre påkjørsler og skade.

Opererer sammen med andre AGV-er

Ved hjelp av programvaren T-ONE kan CDI120 kommunisere med andre AGV-er fra Toyota og styringssystemer. T-ONE er utviklet av Toyota og kan integrere og overvåke alt lagerutstyr for å optimalisere effektivitet og behandlingstid. Ifølge TMHE gir dette operatørene høy fleksibilitet: De kan starte CDI120-transportjobber manuelt via et lagerstyringssystem eller «ringeknapper», eller gjennom automatisert programvare. Trucker kan konfigureres for ulike forhåndsdefinerte ruter og prioriteringer og som kan justeres underveis for å opprettholde en kontinuerlig materialflyt.

– Et viktig mål i utviklingen var å tilby en kostnadseffektiv palletransportør som sømløst samarbeider med våre stablere og skyvemasttrucker, forteller Maria Carlsson, Strategic Product Manager Automated Vehicles i Toyota Material Handling Europe.

Les også: Perfekt samspill mellom AGV-er og manuelle trucker

Med automatisert ruteplanlegging og utførelse i T-ONE sier hun at det er det mulig å dele opp A til B-transporter som involverer ulike kjøretøytyper, for eksempel ved å bruke den kostnadseffektive CDI120 for horisontaltransport og en reach-AGV til å plassere i reol. I tillegg til lavere investeringskostnader og en bedre ROI sier Carlsson at det også vil gi gevinster gjennom plass- og energisparing.

Kilde: Toyota Material Handling Europe

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Bohus på Heia: Her er Norges kuleste møbellager
Tessta G-Trench:Testet el-graver på Toten
Ljotebø Transport AS: 50 år med Volvo og veivedlikehold
Flisa bru: Kan ha samme feil som Tretten bru
SE VIDEO: 430 tonn gjennom Oslos gater
Ny bil med gammelt skap: Kaasa Transport med ny Scania R660
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.969