23948sdkhjf

Combilift utvider med elektrisk sidelaster

Den irske gaffeltruckprodusenten Combilift fortsetter «elektrifiseringen» og lanserer Combi-FSE – en firehjuls og toveis sidelaster med løftekapasitet på 5.000 og 6.000 kilo. Over 60 prosent av selskapets produksjon er nå elektrisk.

Combi-FSE er utstyrt med et patentert drivsystem og kjennetegnes med svært god sikt.

Combilift er først og fremst kjent for sine fireveistrucker, men etter forespørsler fra selskaper innenfor trelastindustrien lanserte den irske truckprodusenten for ca. ti år siden også en toveis sidelaster med forbrenningsmotor.

Den stadig økende miljøbevisstheten har medført at også Combilifts kunder etterspør maskiner med elektrisk drift og selskapet lanserer nå sin første elektriske firehjuls og toveis sidelaster. Combi-FSE tilbys i to versjoner med løftekapasitet på 5.000 og 6.000 kilo, begge med en plattformhøyde på 950 mm og en løftehøyde på fire meter.

Patentert drivsystem

Combilift opplyser i en pressemelding at Combi-FSE er utstyrt med et patentert drivsystem der sensorer i den fremre styreakselen er koblet til et innovativt elektronisk traction control-system. Det gjør at de to uavhengige 15 kW drivmotorene på bakakselen kontrolleres individuelt og hvor hastigheten til hvert drivhjul styres av vinkelen på forhjulene. Resultatet skal være forbedret styrekontroll, bedre svingradius og redusert dekkslitasje. Kombinert sidelasterens regenerative bremsing opplyser produsenten at dette så langt er det mest avanserte styresystemet de har på sine firehjuls trucker.

God sikt

Store glassflater, hvor blant annet frontruten strekker seg gulv til tak, gir føreren god sikt til både lasten, maskinen og omgivelsene rundt. Batteriets lave plassering mellom drivmotorene gjør at føreren har fullstendig fri sikt bakover samtidig som at batteribytte utføres enkelt. I skrivende stund har det ikke vært mulig å få en kommentar fra den norske importøren Materialhåndtering AS.

Kilde: Combilift

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
RETRO: E6 Korgfjellet, den gang det kun var en vinter igjen til tunnel!
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Navnet på vekta: Så blir det helt Tamtron av norske ScaleIT
Rv.94: Eneste innfartsvegen til Hammerfest er ute på anbud
Rekordhøy bilimport over Drammen havn
Torstein Ottem: - Tunnel under Todalsfjorden er for farlig for tungtransporten
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.093