23948sdkhjf

Ingen døgnhvileplasser grunnet dårlige vilkår fra SVV? - Vil være en skandale, mener NLF-sjef

Statens vegvesen ønsker å etablere flere døgnhvileplasser langs E6. Ingen har meldt sin interesse. Geir A.Mo mener det vil være en skandale dersom årsaken er for dårlige vilkår.

TUNG HVILEKRISE: Langs E6 mellom Oslo og Moss er det akutt behov for både små og store døgnhvileplasser for tungbilsjåfører - ikke minst nå som det kan skje at Fugleåsen avvikles.

Statens egvesen har lagt behovet ut på anbud, men ingen er så langt interessert i etablering, drift og vedlikehold av disse plassene.

Norges Lastebileier Forbund skriver i dag på lastebil.no at behovet for døgnhvileplasser i nærheten av Oslo bare vil fortsette å øke i årene fremover.

Geir A. Mo mener det er åpenbart at Statens vegvesen (SVV) og myndighetene må gå i seg selv og sørge for at vilkårene for å drive døgnhvileplass i dette området blir slik at det er interessant for ulike private aktører å melde sin interesse.

- Det vil være en skandale dersom vi ikke får dette på plass og årsaken er for dårlige vilkår, sier Mo.

De Statens vegvesen inngår avtale med, får altså betalt en årlig leie som skal dekke etablering av døgnhvileplassen samt drift og vedlikehold i tre år framover. Vegvesenet har opsjon på å forlenge avtalen med 1+1+1 år, slik at mulig leieperiode kan bli totalt seks år.

NLFs regionsjef i Østfold, Oslo og Akershus, Johan Kristian Bjerke, tror at det kan være vanskelig å få interessenter med de vilkårene SVV har satt. Til lastebil.no sier han:

– Jeg tenker det er et svært kort perspektiv. Man må i en viss grad utvikle tomta, og man kommer ikke unna at man må båndlegge et stort areal. Området, som SVV ønsker å få etablert døgnhvileplasser, er i et svært presset område når det kommer til tomt. Det er nok andre penger å tjene i et slikt sentralt område, sier Bjerke til lastebil.no.  

Han undertreker videre at det er uvisst hvor lenge Fugleåsen, i Nordre Follo, kommer til å vare, og at det på Alnabru er et enormt trykk.

- Grunnet dette, er det svært viktig å få på plass nye døgnhvileplasser i regionen for å dekke det fremtidige behovet, sier Bjerke til lastebil.no.

Prosjektleder Siv Kilskar i Statens vegvesen svarer til NLF at de har diskutert dette internt - og at de har satt ned kravene til hva døgnhvileplassen skal inneholde.

- Vi trenger å få på plass en døgnhvileplass relativt raskt fordi kontrakten med Fugleåsen snart går ut, og det vil bli et stort behov for å erstatte denne, sier Kilskar i artikkelen. Derfor har de strippet ned kravene og det vil blant annet ikke stilles krav til dusj, toalett og strømstolper... Les hele saken på lastebil.no.

Opphav og kilder: Lastebil.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109