23948sdkhjf

Bring i 2021: Mye er snudd fra rødt til grønt - men ikke innen bildrift

OPPDATERT: Regnskapene for 10 av 10 av Norges mer toneangivende transport- og logistikkbedrifter er klare. Se listen.

TUNGT MED BRING: Redaksjonen har fulgt regnskapene til Posten Norge AS sine «bring-selskaper» i noen år.

12. september: Artikkelen er oppdatert med 2021-tallene fra Bring Home Delivery Norge AS.

Årsakene til redaksjonens fokus er først og fremst at dette er:

  • statlige eide selskaper som konkurrerer hardt med privateide selskaper
  • de er i stor grad tuftet på oppkjøp av private selskaper
  • de har med sin eier en dominerende markedsposisjon
  • og de har hatt en finurlig evne til å vise røde regnskaper selv med sin grønne profil.

Nå er det gledelig nok mye bedring å spore! Dette er bring-bedriftene vi lister opp - se også grafikk og detaljer lenger nede - hvor 8 av 10 bedrifter nå er over på "grønne"tall.

  • Bring Intermodal AS (tidl. Linehaul), GRØNNE tall
  • Bring Transportløsninger AS, GRØNNE tall
  • Bring Courier & Express AS, GRØNNE tall
  • Bring Warehousing AS, RØDE tall
  • Bring Equipment AS, GRØNNE tall
  • Bring Linehaul Bildrift AS, RØDE tall
  • Bring Home Delivery Norge AS, GRØNNE tall 
  • Bring Cargo AS, GRØNNE tall
  • Bring Cargo International AS, GRØNNE tall
  • Espeland Transport AS, GRØNNE tall

NB! Søker du opp Bring Linehaul Bildrift AS i registrene, står det fortsatt at det eies av et advokatfirma i Oslo. Styreleder Gøran Andreassen i forretningsområdet Bring Fulloadsystemer bekreftet til Tungt.no i fjor at selskapet er 100 % eid av Posten Norge AS.

Samlet 4,7 milliarder i omsetning og 2,0 prosent resultatmargin

Det er altså god grunn til at transportbransjen er ekstra nysgjerrige på disse selskapene. De er både store og toneangivende – og i tillegg bærer de den ekstra tyngden av å være statseide bedrifter som konkurrerer i det private markedet.

De 10 selskapene representerere en omsetning på samlet 4,7 milliarder kroner i 2021. Og samlet har de et resultat før skatt på 93,7 millioner kroner. Som gir en samlet resultamargin før skatt på fortsatt lave 2,0 prosent.

Som perspektiv er det greit å huske at hele Posten Norge omsatte for 24,7 milliarder kroner i 2021, hvorav det Posten selv definerer som logistikksegmentet utgjorde 19,9 av disse milliardene.

Logistikksegmentet hos Posten Norge består altså av flere virksomheter enn de 10 selskapene vi har listet opp. Fordelen med de 10, er at de er lette å identifisere i eierskapsoversikten under Posten Norge AS hos Proff.no

Kilde til de følgende tallene og grafikken er Proff.no. 

Bring Intermodal AS (tidligere Bring Linehaul) er størst av selskapene med næringskode Godstransport på vei. Intermodal økte driftsinntektene til 893 millioner kroner i 2021, opp 67 millioner fra 2020. Resultat før skatt gikk for andre år på rad i pluss, med 9,2 mill., etter ganske mange minusår. Det er veldig lett å trekke konklusjonen at "Bildrift" er skilt ut som eget selskap, se lenger ned. Bring Intermodal ble stiftet i 1991, under annet navn formodes, oppgir å ha 69 ansatte, og Stein Børre Johnsen er fortsatt daglig leder.

Bring Transportløsninger AS kom også ut av 2021 med en liten økning i omsetning til 311 millioner (men som fortsatt er omtrent det halve av omsetning i 2019 på 584 millioner kroner). Men også Transportløsninger har snudd rødt til grønt, og kommer ut med 7,5 millioner kroner i pluss før skatt. Selskapet ble stiftet i 1996, har 323 ansatte med Gunnar Fredrik Røen som daglig leder.

Bring Courier & Express AS med næringskode «Andre post- og budtjenester» øker også omsetning fra 372 til 419 millioner kroner. Det er imidlertid langt opp til 2019-tallet på 706 millioner! Men resultat før skatt er pluss 11 millioner i 2021, det er 96 ansatte og Ove Bråland Sætre er daglig leder.

Bring Warehousing AS økte omsetningen kraftig også i 2021, opp til 415 millioner kroner. Som de siste 10 årene har det gått pluss minus null i resultat, i 2021 med minus 3 millioner før skatt. Selskapet med juridiske aner tilbake til 1968, har 262 ansatte, driver med Lagring, Drift av gods- og transportsentraler - og Godstransport på vei. Stefan Einarsson er daglig leder.

Bring Equipment AS er et nytt selskap fra 2019, og registret med kode Godstransport på vei. Omsetningen ble i 2021 for det ferske selskapet 169 millioner, ørlite ned fra 2020 - mens resultat før skatt ble bedre til pluss 7,3 millioner. Antall ansatte er ukjent, men formålet med selskapet er også "... herunder utleie av transportmateriell". Daglig leder er Jan Andresen.

Bring Linehaul Bildrift AS er også et nytt selskap fra 2019, registret med kode Godstransport på vei. Omsetningen i 2021 økte fra 143 til 181 millioner kroner - og mens resultat før skatt sank fra minus 4,3 millioner til minus 8,7 millioner kroner. Selskapet har 156 ansatte, og formålet med selskapet er "Logistikkvirksomhet, samt annen virksomhet som står i forbindelse med dette". Daglig leder er Karin Johanna Levin.

Espeland Transport AS ble kjøpt av Posten i 2016, og snudde i 2021 en langvarig underskuddstrend til første plussresultat på rett under 1 million kroner. Omsetning 2021 var på 141 millioner. Selskapet ble stiftet i 1995, har 75 ansatte med Kjell Owrehagen som daglig leder.

Bring Home Delivery Norge AS hadde først det klingende navnet "Omorganisering i AS". Det ble etablert i 2019, og hadde 394 millioner kroner i omsetning i 2020, som steg til 488 millioner i 2021. Resultat før skatt, deriot, sank fra 673.000 kroner i 2020 til 104.000 kroner i 2021. Selskapet er registrert under Spedisjon, har oppgitt 142 ansatte og Rune Berg er ny daglig leder siden i fjor.

Bring Cargo AS økte til 1.281 millioner i omsetning i 2021, opp fra året før, men under 2019 tallene på drøyt 1,6 milliarder (forklaringen ligger antagelig i neste post). Selskapet er registrert under Spedisjon og nådde pene 66 millioner i resultat før skatt. Selskapet ble stiftet i år 2000, har 127 ansatte, og Anne Stenseth Kristoffersen er daglig leder.

Bring Cargo International AS er også registrert under Spedisjon. Her sank omseting til rett under en halv milliard i 2021, men resultat før skatt bikket over på den grønne siden med 1,3 millioner kroner. Stiftet i 2019, har 103 ansatte og omsatte for 497 millioner i 2021, men Brian Eriksen som daglig leder.

Opphav og kilder: Proff.no, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094