23948sdkhjf

34,5 meter: Dette mener norske bransjenestorer om Sveriges nye regler

Om nøyaktig et år åpner svenskene for modulvogntog på 34,5 meter på visse veistrekninger.

TUNGE LENGDER: Den svenske infrastrukturminister Tomas Eneroth sa under åpningen av Elmia Lastbil 2022 at det nå vil komme en regelendring som gir muligheten for modulvogntog på 34,5 meter i Sverige.

Til info så økte Finland den generelle lengden for modulvogntog fra 25,25 til 34,5 meter allerede 21. januar 2019.

Men hva med Norge? Strekninger som Oslo-Kristiansand (E18), Oslo-Trondheim (E6 / Rv.3 Østerdalen) og Oslo-Bergen (E16) vil kanskje åpnes for lengre vogntog i fremtiden? Tungt.no har spurt to tungvektere i transportbransjen om deres tanker rundt økt lengde i Sverige. 

Kan løse sjåførmangelen

Daglig leder i Sørum Transport, Harry Nilsen, er positiv til regelendringen.

- For Sørum Transport er vekten viktigst, men for stykkgodsbransjen tror jeg dette vil bidra til å løse sjåførmangel. Det blir færre vogntog på veiene, og det betyr i tillegg mindre utslipp, sier Nilsen.

Han forklarer at for de som kjører tungt vil en 4 akslet bil på 32 tonn med en 5 akslet slephenger på 42 tonn (totalvekt 74 tonn) passe bedre enn lange modulvogntog, på enkelte veistrekninger.

- Men det er viktig å ta hensyn til at lange og tunge biler vil bare kunne benyttes på et begrenset veinett. Det som er negativt er at det vil føre til mange forskjellige kombinasjoner og dyre investeringer. Det er også mulig at økte vekter og lender vil danne grunnlag for priser for hele bransjen som resulterer i prispress for alle typer vogntog, sier Nilsen.

Svenske veier er bedre enn norske veier

Audun Tandberg er daglig leder og eier i Terje Tandberg Transport AS/AB. Han tror ikke endringene i Sverige vil påvirke norske transportører i stor grad.

- For vår del er det hovedsakelig vekt og ikke volum som er av interesse, sier Tandberg.

Han poengterer at svenske veier er bedre enn norske veier, og at det i Norge ville blitt få veistrekninger som ville blitt tillatt med så lange vogntog, rett og slett med tanke på fremkommelighet.

- Det er også fåtallet av kundene våre som har plass nok til dette på laste- og losseplasser. Mulig det heller burde åpnes for å kunne søke om faste dispensasjoner på enkelte strekninger i Norge. I Sverige har for eksempel en av våre kunder i mange år kjørt lengre semier med 84 tonn totalvekt mellom fabrikken og havnen på dispensasjon. Dette gir bedre økonomiske vilkår for produsenter og vil spare miljøet, sier Tandberg.

Svensken har godkjent 28 tonn på bilen (29 tonn hvis en har 10 tonns foraksel), noe som er en fordel med lengre og tyngre vogntog på vinterstid. Tandberg mener at dette bør komme på plass i Norge også.

- Både for å bedre fremkommelighet på dagens modulvogntog, og i alle fall hvis det skulle bli lovlig visse strekninger med 34,5 meter lengde, sier Tanberg.

Et år til endring

Selv om regelendringen i Sverige kommer nå, er det et år til den trer i kraft. Det betyr at 31. august 2023 vil rundt 450 mil med Bk4-vei åpne for 34,5 meter i Sverige.

Trafikverket i Sverige skriver i en e-post til tungt.no at de nå skal se over vegnettet, og kan derfor ikke på nåværende tidspunkt fortelle hvilke veistrekninger dette inkluderer.

Etterspurt av bransjen

Infrastrukturminister Eneroth sa under sin åpningstale på Elmia at en slik økning i både lengde og vekt har vært etterspurt av bransjen i lang tid.

- Jeg vil se tyngre og lengre transporter, og nå vil regelendringen gjøre det mulig å kjøre 34,5 meter på store deler av det svenske veinettet, sa ministeren.

Regjeringen i Sverige har siden våren fortalt om planene, og nå etter at EU-kommisjonen har hatt forslaget på høring, er det opp til de svenske myndighetene å finne ut hvilke veier som skal åpnes.

Tidningenproffs.se har tidligere skrevet om de aktuelle strekningene. Blant disse er:

  • E4, E6, E18 (Karlstad-Stockholm-Kapellskär)
  • E16 (Borlänge-Gävle)
  • Väg 23 (Hässleholm-Växjö)
  • Väg 25 (Ljungby-Växjö)
  • Väg 40 (Göteborg-Jönköping-Nässjö)
  • Väg 44 (Trollhättan-Uddevalla)
  • Väg 73, Väg 56 og Väg 70 (Västerås – Sala – Borlänge)
  • Väg 75 (södra länken).

Lengde- og vektgrensene i Norden

Tallene under viser største maksimale lengde og totalvekt tillatt i hvert enkelt land. Det kan være spesielle forutsetninger i enkelte land som sporingsegenskaper, minsteavstander, akselavstander, veityper etc.

Norge

  • Trekkvogn og semitrailer: 17,5 meter, 50 tonn
  • Lastebil med kjerre: 19,5 meter, 50 tonn
  • Lastebil med slepehenger: 24 meter, 60 tonn
  • Modulvogntog: 25,25 meter, 60 tonn.

Sverige

  • Trekkvogn og semitrailer: 16,5 meter, 50 tonn (21,5 meter med spesialtillatelse)
  • Lastebil med kjerre: 18,75 meter, 50 tonn
  • Lastebil med slepehenger: 24 meter, 64 tonn, og 74 tonn for Bk4-vei.
  • Modulvogntog: 25,25 meter, 64 tonn på Bk1 74 tonn på Bk4-veier (34,5 meter, 74 tonn på et foreløpig begrenset Bk4-vegnett fra 31. august 2023)

Finland

  • 3-akslet trekkvogn med 3-akslet semitrailer: 16,5 meter, 50 tonn.
    3-akslet trekkvogn med 4-akslet semitrailer: 16,5 meter, 56 tonn.
  • 5-akslet semitrailer: 20,75 meter, 64 tonn.
  • 4-akslet trekkvogn og 5-akslet semitrailer: 23,0 meter, 68 tonn.
  • Lastebil med en eller flere slepehengere: 34,5 meter, 76 tonn.
  • Modulvogntog: 34,5 meter, 76 tonn.

Danmark

  • Trekkvogn og semitrailer: 16,5 meter, 50 tonn (4-akslet semitrailer gir 56 tonn)
  • Lastebil med slepehenger eller kjerre: 18,75 meter, 50 tonn med 6 aksler / 18,75, 56 tonn med 7 eller 8 aksler.
  • Lastebil med slepehenger eller kjerre på modulvogntogvegnettet: 24 meter, 60 tonn.
  • Modulvogntog: 25,25 meter, 60 tonn.

Danmark innfører nye nasjonale bestemmelser for vekter og dimensjoner fra 1. januar 2025, se Transportministeriet.

Kilde: Tungt.no, NLF, Transportministeriet

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094