23948sdkhjf

År 2003: Norges eneste 120 tonnmeter på Svalbard gir lange løft for O & K Service A/S

Den ble kjøpt inn da behovet for en kjempekran meldte seg i forbindelse med en jobb for to år siden. Etter det har den nær sagt vært i daglig drift på Svalbard. Med god overkapasitet på mange av oppdragene, vel å merke…

TM PÅ TUNGT: Artikkelen ble første gang publisert i TransportMagasinet #10-2003. 

O & K Service A/S hentet 120 tm. kranen til Svalbard da de fikk forespørsel om å gjøre en jobb i forbindelse med montering av satellittstasjonen på øya.

Navn som NASA og ESA står oppført på skiltet nede ved bommen. Forholdene for mottak av signaler fra satelitter skal være spesielt gunstige her på Svalbard.

Bilen, en MAN 50.464 VFAK, ble bygget ved ØAF fabrikken med 8 x 8 og 460 hk. motor og har en egenvekt på hele 31,5 tonn. Totalvekten er på 44 tonn. Siden kranen bygger fra førerhuset til midt på boggien har man gått til anskaffelse av en snerten liten semihenger med styrbar aksel bakerst. Dermed kan bilen ta med seg noe stykkgods på oppdragene og blir også mer selvhjulpen.

Et av de lettere oppdragene…Foto: Frode Tellevik 

Da vi var med på fjellet var det Stein Ivar Hjemaas som styrte spakene. Ekvipasjen ser unektelig noe spesiell ut der den forserer de bratte grusveiene opp mot satellittstasjonen. Den lille hengeren bakerst ligner nærmest på en personbilhenger på litt avstand. Selv om dagens last består av deler til et klimaanlegg med dertil lett egenvekt, må Hjemaas langt ned i gir for å klatre opp denne veien. Det er brattere her enn vi kan huske å ha opplevd på fastlandet.

Første gang bilen var her oppe var sommeren 2000. Under den begynnende monteringen av satellittstasjonen ble en mindre kranbil benyttet, men behovet for en større kran ble snart avdekket og bilen ble bestilt omgående. Palfinger PK 120000 G er så vidt vi vet den største kranen som er levert i Norge og betydde i sin tid også en pangstart for Palfingersenteret AS i Fauske, i og med at dette var en av de første kranene de leverte som nyetablert Palfinger-forhandler i Nord-Norge.

Lang rekkevidde

Til daglig brukes kranen til nær sagt alle slags oppdrag på Svalbard. En mindre mobilkran er eneste konkurrent på øya, men den er ikke så ofte i bruk. Driftsleder Tommy Sivertsen i O & K Service A/S fremhever rekkevidden når han forteller om den daglige bruken.

– Det er ikke så nøye med plasseringen av bilen når vi har så lang rekkevidde på kranen, mener han.

– Vi løfter 750 kilo på 32 meter. I tillegg har kranen en 3,2 tonns vinsj.

I sommer har bilen stått mange timer på anleggsplassen der den nye Universitetsparken skal bygges. Montering og frakt av stål samt montering av huldekke elementer har det blitt mye av denne sommeren. Samarbeid med det lokale snekkerfirmaet har også brakt en del oppdrag. I tillegg til kranbilen har firmaet en traktorgraver og en Mercedes 2538 som skifter mellom betongtrommel og flak. De drifter også betongblandeverket som Selmer eier, i tillegg til eget sveiseverkstedet som tar på seg alle typer oppdrag. Til vanlig er det mellom fem og sju ansatte i firmaet, men i sommersesongen tar de inn korttidsansatte og kan fort bli 10-15 ansatte. O & K Service A/S ble etablert i 1997 på Svalbard.

Stødig underlag

Stein Ivar Hjemaas har kjørt bilen de to siste årene og jobber turnus sammen med Raymond Pedersen for å holde den i drift. Daglig leder, Knut Lind, og driftsjef Tommy Sivertsen trør også til om nødvendig. Stein Ivar er tre uker på jobb og to uker hjemme på fastlandet. Han forteller at spakene er de samme på denne som på de fleste andre kraner, så forskjellen er ikke så stor som man kanskje skulle tro.

– Det eneste er at man må være mer påpasselig med underlag.

Det blir større og tyngre løft med en slik kran. For å feste den til bilen, ble det lagt på en ekstra ramme på bilen, som kranen igjen ble sveiset fast til. Hvor mange bolter denne rammen ble festet til bilen med tør vi ikke spå, men mange hundre var det! I sommer byttet man også ut jibben far den gamle PJ 154 C til en ny PJ 170 E-jibb som i motsetning til den forrige også har en positiv løftevinkel på 25 grader. Det vil si at den kan knekkes motsatt vei av resten av kranen.

Kjempekranen har ellers en hydraulisk rekkevidde på 18,8 meter der den løfter 4250 kg, men som nevnt økes denne til 920 kg på 34 meter med den nye jibben. Da vi var med ble ikke kranen presset til ytterpunktene på noen som helst måte, men vi var så heldig å få låne noen bilder fra monteringen av satellittstasjonene. De forteller det meste om kapasiteten. Dermed bekrefter vi regelen om at alt er større og grovere på Svalbard. Også kranbiler!

Kilde: TransportMagasinet #9-2003

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141