DAF: Kaller seg både bransjeleder og miljøleder - her er hvorfor
TUNGE NYHETER: Bakgrunnen for denne struttende DAF-gleden er for så vidt ett å forstå - se også bildekarusell.
Med den fortsatt nye og banebrytende XF/XG og +-serien, som nå har fått på plass lillesøster XD, og i tillegg elektrisk motorisering på disse bilene som er oppgitt med rekkevidde på 500 km, da monner det godt når man skal møte kundene med produktutvalg og muligheter!
Om du går litt vill i bokstavene:
- XF er den «gamle» langtransportbilen, som nå har fått selskap av nærmest oversize XG og XG+.
- Nye XD er oppfølgeren til CF, og er en «distribusjonsbil», men som også kan bygges til utrolig mange andre mellomdistanseoppdrag.
- I tillegg kommer nå både XDC og XFDC som er mer robust bygget, typiske anleggsbilbygg med tre eller fire aksler.
Nye XD settes i produksjon allerede i høst, mens anleggsbilene XDC ogXFC settes i produksjon i 2023. Alle variantene er klar for bestilling nå, opplyser DAF.
To e-motorer, fem effekter
Og som om ikke det er nok - DAF henter frem sitt trumfkort fra Paccar, en allerede utviklet elektrisk drivlinje med moduære batteriteknologi som kan konfigureres til ønsket kjørelengde fra 200 til over 500 km per lading.
Den kraftigste av de to e-motorene som tilbys har ytelse tilsvarende 480 hk.
DAF angir de to Paccar-motorene (se tabell) som hhv. EX-D1 og EX-D2. Elektromotorene har permanent magnet, med effekt fra 170 kW / 230 hk til 350 kW / 480 hk.
Batteripakkene kan være fra to til fem rekker, og opptil 500 kilometer på én enkelt lading. De kan dessuten hurtiglades med opptil 325 kW, noe som gjør at en batteripakke med tre rekker kan lades fra 0 til 80 prosent kapasitet på bare litt over 45 minutter – og den største batteripakken til 100 prosetn på under to timer.
DAF mener da at transportører med optimal bil- og ladeplanlegging i praksis kan oppnå 1000 helelektriske kilometer om dagen.
Kjøretøytype | e-Motor | Motoreffekt | Dreiemoment | Antall rekker | Kapasitet batteripakke |
XD Electric | EX-D1 | 170 kW (230 hk) | 1200 Nm | 2 til 5 rekker | 210 til 525 kWh |
XD Electric | EX-D1 | 220 kW (300 hk) | 1 200 Nm | 3 til 5 rekker | 315 til 525 kWh |
XD Electric | EX-D1 | 270 kW (370 hk) | 1200 Nm | 3 til 5 rekker | 315 til 525 kWh |
XD Electric | EX-D2 | 270 kW (370 hk) | 1975 Nm | 3 til 5 rekker | 315 til 525 kWh |
XD Electric | EX-D2 | 310 kW (420 hk) | 1975 NM | 4 eller 5 rekker | 420 eller 525 kWh |
XF Electric | EX-D2 | 350 kW (480 hk) | 1975 Nm | 4 eller 5 rekker | 420 eller 525 kWh |
Merk også at XD og XF Electric har samme utvendige design som de dieseldrevne versjonene, men med blå detaljer i grillen og hovedlysene for å skille seg ut. De kan fåes med kort førerhus, førerhus med soveplass og førerhus med høy soveplass.
Salget av bilene har begynt, og de skal lages i et nytt anlegg i Eindhoven i serieproduksjon fra første halvdel av 2023. XD og XF Electric er tilgjengelige i 4 x 2-trekkvogner samt 4 x 2- og 6 x 2-lastebiler for bruttovekt på opptil 50 tonn.