23948sdkhjf

Ørland og Rennesøy: Sammen blir de antagelig femte største i Norge

To av Rogalands mest markante transportselskap går sammen. Inn på eiersiden kommer også Stangeland, Røsi og Inro.

FUSJONSKAMERATER I VEST: Større konsolideringer i transportbransjen er lenge varslet uten at det har skjedd så veldig mye, men nå ser det ut til at vi er inne i sesong.

Det er lastebil.no som i dag først siterer en felles pressemelding fra Ørland Transport og Rennesøy Trafikk om at selskapene har avtalt å fusjonere innen årskiftet.

- Både Ørland og vi har eiere som ønsker å være fremoverlent, og som nå ønsker å strukturere seg for fremtiden, sier Egil Torgersen, daglig leder i Rennesøy Trafikk, i en kommentar til tungt.no.

- Vi blir med dette en stor og sterk aktør regionalt og vi får med nye aktører på eiersiden slik at vi føler oss godt rustet for tiden som kommer. Det er små marginer i bransjen, og vi må gjøre det som skal til for å optimalisere driften. Muligheten blir større til det nå, sier Torgersen.

 Leder for det nye selskapet er ikke bestemt, og foreløpig er dette en intensjonsavtale mellom de to selskapene.

- Vi valgte å være tidlig ute med å informere de ansatte, sier Torgersen.

I 2021 omsatte de to selskapene for hhv 320 og 156 millioner kroner. På Tungts foreløpige liste over Norges største bedrifter i godstransport for 2021 rangerer de to som hhv. 12. og 47. største i Norge. 

Følgende eierfordeling er planlagt: Johs Ørland holding (Ørland Transport ) 34 prosent, Rent Holding (Rennesøy Trafikk ) 32 prosent og Stangelandgruppen, Røsi og Inro med til sammen cirka 34 prosent.

Saken oppdateres

Opphav og kilder: Pressemelding sitert av lastebil.no, og tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109