23948sdkhjf

Stor test: Lastebiler og anleggsmaskiner kan jammes og spoofes

Myndigheter, bilprodusenter og internasjonale teknologileverandører fra hele Europa var samlet til GNSS jamming og spoofing på Andøya nylig. Dette er noe av resultatene.

TUNG SPOOFING: Arrangementet “Jammetest 2022” fant sted ved tettstedet Bleik på Andøya fra 19. til 23. september.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) opplyser at dette er er første gang en sivil jammetest i dette omfanget har blitt gjennomført i Norge.

Biler som stod i ro, trodde at de kjørte

Ved å forfalske – eller spoofe – GNSS-signaler, klarte man blant annet å få biler som stod helt i ro på flatlandet ved Bleik til å tro at de var ute og kjørte på fjellet.

– Når bilene så begynte å kjøre, kunne man se at en del av systemene i bilene raskt merket at noe var galt, og prøvde å korrigere, slik at kartvisningen i bilene lugget. Men til slutt lot systemene seg lure av de falske signalene, og fortsatte visningen av den falske, spoofede ruta, opplyser senioringeniør Nicolai Gerrard i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Nkom.

Jamming er forstyrrelser eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler, mens spoofing er utsending av falske signaler for å lure mottakeren som tar imot disse signalene. 

Målet med testen er økt sikkerhet og mer robuste systemer. Gjennom å utforske for eksempel hvordan jamming i forskjellige sammensetninger (av utstrålt effekt, frekvensbånd og signalmodulasjoner) påvirker disse forskjellige teknologiene, kan man utforske sammenhenger som gir indikasjon på hvilke angrep.

– I tillegg til å skape forstyrrelser, tok vi over klokker og navigasjonssystemer ved bruk av spoofing. Vi ser at noen systemer står bedre imot angrepene enn andre, og har fått noen indikasjoner om hva som gjør noen systemer robuste, og hva de systemene som enklere har latt seg ta over, mangler for å stå imot spoofing, sier Gerrard.

Sårbare navigasjonssystemer

Navigasjonssystemer blir ekstra sårbare fordi de lener seg tyngre på GPS enn andre GNSS-systemer.

– Navigasjonssystemer som også skal kunne hente inn informasjon fra andre satellittsystemer, på andre frekvensbånd enn de man prøvde å spoofe, ofte vektlegger GPS-signalene så mye at de lar seg lure av spoofede GPS-signaler i stedet for å bruke andre data til å korrigere feilen, forteller Gerrard.

Nkom opplyser at mer detaljerte resultatene av testene kommer senere, etter hvert som testdeltagerne fra utstyrsprodusenter, telekomaktører, myndigheter og andre, begynner å analysere den store mengden data som er samlet inn.

Jammetesten ble lagt til Andøya på grunn av den særlig gunstige lokasjonen med høye fjell som minimerer signalutbredelsen, samt liten flytrafikk å forstyrre.

LES MER hos Nkom her

Opphav og kilder: Artikkel fra Nkom

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094