Tilhengertoppen over 16 tonn: Bra vekst, store svingninger for merkene
TILHENGERE OVER 16 TONN: En lite tilbakeblikk først.
Markedet i 2021 endte på fascinerende 2000 tilhengere nøyaktig - og fordelt på intet mindre enn 100 merker nøyaktig. Det ga en nedgang på 3,5 prosent fra 2020, som igjen var en kraftig nedgang fra 2019, da volumet fra på 2360 hengere.
Og som vi pleier å poengtere: Antallet nyregistrerte tilhengere er forbløffende likt antall lastebiler delt på to (altså - dobbelt levetid). Og den forbløffende motsatsen til bilene er hvor utrolig mange merker det er.
Så har vi 2022 da - pen vekst etter ni måneder
Totalvolumet faller i starten av året, men har tatt seg godt opp siste måneder, og ligger nå 6,5 prosent over samme periode i fjor. Totalt er det levert ut 1.666 tunge tilhengere.
I toppen av tabellen taper både Krone og Istrail og Schmitz målt mot i fjor, men Krone beholder topp, Istrail har klatret til 2. plass, og Schmitz har hentet seg inn til 3. plass.
Samtidig har Maur, Nor Slep, HRD, Närko og Carnehl meget pene veksttall.
Det artige er at hele veien ned til 90. plass, som er så mange merker som foreløpig er levert i år, er det overveiende grønne veksttall for alle de "små" tilhengermerkene.
Eller som sagt tidligere - i tilhengersektoren lever anarkiet i beste velgående :) I stort sett alle andre sektorer og bransjer er det konsolideringer og sammenslåinger som er trenden.
Topp 10 tilhengere over 16 tonn per Q3 2022
Kilde til listen under er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), og gjelder registrerte tilhengere over 16 tonn per 30. september 2022.
Nr. | Merke | Antall | Andel | Antall | Andel |
Total for rapport | 1 666 | 100,00% | 1 564 | 100,00% | |
1 | Krone | 207 | 12,42% | 217 | 13,87% |
2 | Istrail | 141 | 8,46% | 146 | 9,34% |
3 | Schmitz Cargobull | 135 | 8,10% | 147 | 9,40% |
4 | Maur Bilpåbygg | 100 | 6,00% | 77 | 4,92% |
5 | Nor Slep | 86 | 5,16% | 56 | 3,58% |
6 | HRD | 82 | 4,92% | 22 | 1,41% |
7 | HFR | 77 | 4,62% | 99 | 6,33% |
8 | Ekeri | 73 | 4,38% | 98 | 6,27% |
9 | Närko | 51 | 3,06% | 47 | 3,01% |
10 | Carnehl | 50 | 3,00% | 31 | 1,98% |
Opphav og kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken