23948sdkhjf

Sjåfør om gule varsellys: - Ikke 100 prosent sikker på reglene, men bruker sunn fornuft

Debatten om gule blinkende varsellys fortsetter. Unødig bruk utvanner hensikten.

TUNGT OG BLINKENDE: Har transportbransjen en utfordring med sjåfører som kjører rundt med blinkende gule lys uten at de har behov for det?

Fra redaksjonen til våre lesere: Neste gang du er på YSK - ta gjerne opp dette emnet. Og fortell oss hva du fikk til svar.

Det er hensynet til andre trafikanter som styrer når du skal bruke varsellys. Gult blinkende lys gjør omgivelsene oppmerksom på at det foregår noe som avviker fra det normale trafikkbildet. 

Tungt.no har spurt et par yrkessjåfører om deres tanker rundt bruk av blinkende gule lys. De har selv disse lysene montert på bilene sine.

Misbruk av varsellys

Kenneth Skrede kjører spesialtransport på Møre. Hans Scania R 650 trekkvogn er utstyrt med gule blinkende varsellys.

- Jeg bruker kun gule varsellys ettersom reglene tilsier så, og ved transportbredde på over 2,60 meter i følge reglene. Jeg mener at kjøretøy som er bredere enn 2,70 burde bruke varsellys, men også tenke sunn fornuft. Kjører jeg på en bred og fin veg så ser ikke jeg problemet med å slå av varsellys. Det blir misbruk å la varsellysene stå på til enhver tid, sier Skrede.

Han mener noen sjåfører kjører med varsellysene helt uten grunn.

- For eksempel et vogntog som kjører med en tom maskinsemi eller slephenger, har ute bredding på henger, men fordi sjåføren ikke har tatt seg strevet med å demontere bredding så kjører vedkommende heller med varsellys fordi hengern kanskje er opp mot 2,95 meter bred. Det mener jeg er misbruk av varsellys, sier Skrede.

Mangel på kunnskap

Hans sjåfør-kollega Erik Ask kjører for Vestland-bedriften Royal Transport. Han tenker at regler for varsellys er noe som burde blitt tatt opp på YSK-kurs.

- Jeg tror det er veldig varierende rundt i landet angående overdreven bruk av gule blinkende varsellys. Her i vest vil jeg si det er lite missbruk av det. Det er ofte når det er utstikk bak lastebiler det gjøres mest feil. Det hadde jo vært nok med en markør som hang bak, sier Ask.

Han mener man mister respekten for varsellysene når det brukes på den minste ting.

- Det er jo ikke bra. De skal jo for eksempel varsle deg om at lasten er bred. Lengder er jo det følgebil om det trengs varsling. Men jeg tror det er litt mangel på kunnskap rett og slett, sier Ask.

Kilde: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lia Hytte og Bygdeservice AS: - Det er dette som er anleggstraktor, mener Stig Løkken
11 måneder traktor-race i 2022: John Deere hårfint foran Valtra!
Utnyttelsesgrad 200 prosent! Havarikommisjonen er på sporet av Tretten bru
Stjålet: To fullastede Kingsrød-traller med last til millioner
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.109