23948sdkhjf

Følgebiler: NLF vil fremme konkrete forslag ovenfor Statens vegvesen

Det kan komme nye forskrifter og regler for følgebiler og sjåfører av disse - en gang i fremtiden.

TUNGE REGELENDRINGER: Obligatorisk kurs for følgebilsjåfører, regelverk som Sverige og Danmark, og mer merking og profilering. Nødvendig, men ikke gjort over natta.

- Vi jobber mot en hybrid av det som gjøres i Sverige og Danmark, og tildels Finland, sier Dag Nordvik i Norges Lastebileier Forbund (NLF) om utfordringene rundt følgebiler.

NLF har blant annet jobbet med et kompetansekrav for sjåføren av følgebilen og profilering av følgebilen ovenfor Vegdirektoratet siden 2018. Da tungt.no skrev om følgebildebatten i forrige uke, forklarte Nordvik at partene skulle møtes til nytt møte tirsdag 18. oktober. Tema var hva som kan gjøres rundt regler og forskrifter til følgebiler og sjåfører av disse.

- Kom det noe konkret ut av møtet?

- Som følge av møtet vil NLF fremme konkrete forslag ovenfor Statens vegvesen om hvilke tiltak som ønskes iverksatt. Dette arbeidet er igangsatt, sier Nordvik.

- Kan du si noe mer om hvilke forslag dette er?

- Helt nøyaktig hvilke forslag dette vil bli er ikke klart nå. Som dere tidligere har nevnt på tungt.no så er det enhetlig profilering av følgebiler, oppsett av utstyr og bekledning som står i forskriften, samt kompetansekrav til den som fører følgebilen. Når det gjelder det siste er det noen begrensninger i dagens veitrafikklov som må løses, noe som er krevende og vil ta tid, men ikke umulig. Vegdirektoratet skal undersøke hva som må til, sier Nordvik.

- Hvordan tenker dere at opplæring av sjåføren skje?

- Vi ser på hvordan vi kan få satt dette i system og i hvilket system. Her er det diskutert muligheten for å tillegge en ny modul i opplæringen om «Arbeid på og ved veg». Vi ser også på om dette kan bli en del av YSK for de som dette er relevant for, slik at YSK blir bedre for sjåførene enn det som er tilfellet i dag. Dette skal NLF undersøke nærmere, sier Nordvik.

- Hvilken tidshorisont jobber dere mot?

- Det er en del forskrifter og lover som setter begrensninger her. Det er gode muligheter til å gjøre endringer i både forskrifter og rutiner, men altså litt lengre vei å gå hvis man skal endre lover. Da må det heves til politisk nivå. Tidshorisonten er det derfor vanskelig å si noe om nå, sier Nordvik.

Kilde: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
E6 Roterud – Storhove: Nye Veier, Lillehammer og Gjøvik er blitt enige
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.081