23948sdkhjf

Gult blinkende varsellys: Slik skal det brukes

I denne saken forteller tre instanser fra Statens vegvesen om hva som er riktig bruk.

TUNG LYSDEBATT: Har transportbransjen en utfordring med sjåfører som kjører rundt med blinkende gule lys uten at de har behov for det? 

I artikkelen Følgebildebatten: - Problemet er folks manglende respekt for gult blinkende lys, skrev vi at den almenne trafikken ikke skjønner at gul blink betyr noe, og de respekterer ikke et gult blinkene lys. Men aktører som kjører rundt med blinkende gule lys uten at de har behov for det, drar ned respekten for varsellysene.

Når det er nødvendig for å hindre fare skal fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende og som fraviker vegtrafikkbestemmelsene, varsle med blinkende gult lys.

Dette sier Statens vegvesen. Tungt.no tok kontakt for å få klarhet i hva reglene sier, og hva Statens vegvesen mener er korrekt bruk av gult blinkende varsellys.

Nødvendig for å hindre fare

Etter en god stund fikk vi skriftlig svar fra Statens vegvesen (SVV). Det ble innhentet fagstoff fra minst fem bidragsytere fra tre avdelinger.

- Hva bør forventes at yrkessjåfører skal kunne om bruk av varsellykt som gir blinkende gult lys?

SVV skriver: "Yrkessjåfører skal, slik det står i trafikkreglane §14 nr. 3 andre ledd: Når det er nødvendig for å hindre fare skal fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende og som fraviker vegtrafikkbestemmelsene, varsle med blinkende gult lys.

I tillegg er det er naturligvis viktig at den som bruker slikt lys husker på at dette 
• ikke fritar vedkommende å være «aktpågivende, hensynsfull og varsom….»
• ikke åpner for «fri veg» slik som blått blinkende lys gjør 
• ikke skal brukes (i tide og) utide (fare for inflasjon og manglande/fallande respekt)
• ikke har på for mye annet lys som skaper farlige situasjoner (stillestående arbeid på veg, der møtende trafikk blir blendet av alt lyset (nærlys m.m.) slik at personar ikke blir sett /HMS."

- Hva er den vanligste feilbruken?

SVV skriver: "Vi har ikke mangelpunkter som går spesifikt på roterende varsellys, så det er vanskelig å gi et konkret svar på hva som er vanlige feil. For tekniske mangler går dette inn i ikke-obligatoriske lys som er en samlebetegnelse som går på lys det ikke er krav om, samt ved spesialtransport inngår det i mangelpunktet «Spesialtransporten er ikke forskriftsmessig merket». Normalt kontrolleres ikke roterende varsellys med mindre det under bruken av kjøretøyet stilles krav til roterende varsellys.

En kvalifisert antagelse er at de vanligste manglene ved roterende varsellys er at de mangler eller at de ikke er synlige 360 grader rundt kjøretøyet. Det kan være at det er montert foran takspoiler eller at det er andre gjenstander som skjermer for lyktene."

Regler og forskrifter

Bruk av gult blinkende lys på bil og lastebil reguleres av den nye bilforskriften §8-3 annet ledd og §14-9.

Ordlyden i bilforskriften §8-3 annet ledd er slik:

2) Gult varsellys: Kjøretøy som under arbeid på veg nyttes i strid med bestemmelsene i trafikkreglene (jf. vegtrafikkloven §11), eller som nyttes på en slik måte at den kan være til særlig fare for annen trafikk, skal ha gult varsellys i henhold til kravene i §14-9. Motorvogn som nyttes for å ledsage og varsle spesielle transporter som kan være til særlig fare for annen trafikk, skal også ha minst en slik lykt.

Blinkende gult varsellys skal benyttes av alle vegarbeidsmaskiner og kjøretøy i arbeid på veg når disse fraviker bestemmelsene i trafikkreglene og lyset er nødvendig for å hindre fare. Dette følger av trafikkreglene §14.

Forskrift om bruk av kjøretøy §5-11 krever "minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider" for spesialtransporter når bredden er over 2,60 meter. Dersom transporten skal ha ledsagerbil, skal både spesialtransporten og ledsagerkjøretøy være utstyrt med minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider.

Kilde: Statens vegvesen, Lovdata.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tessta G-Trench:Testet el-graver på Toten
38 konkurser i bygg og anlegg siste to uker
Bohus på Heia: Her er Norges kuleste møbellager
Ljotebø Transport AS: 50 år med Volvo og veivedlikehold
Flisa bru: Kan ha samme feil som Tretten bru
SE VIDEO: 430 tonn gjennom Oslos gater
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.093