23948sdkhjf

Iveco eDaily: Komplett elektrisk program opp til 7,2 tonn

Nye Iveco eDaily tilbys som kassevogn opp til 20 kbm, som chassis med enkel eller dobbeltkabin og som minibuss – med forskjellige akselavstander og totalvekter fra 3,5 til 7,2 tonn. «Den samme Daily som du er vant til. Bare elektrisk», er budskapet fra produsenten.

eDaily har opptil 4,6 tonn nyttelast og 3,5 tonn hengervekt. Den vil bli tilbudt med én til tre batteripakker med en rekkevidde opptil 300 kilometer (WLTP).

I godt over 40 år har Iveco Daily hatt en sterk posisjon i sitt segment, både her i landet og i resten av Europa. Så tidlig som i 1986, åtte år etter urintroduksjonen presenterte produsenten en elektrisk utgave. I 2009 ble for første gang en elektrisk Daily tilbudt på markedet, men det var først etter lanseringen av New Electric Daily på IAA i 2014 at det ble litt fart på salget. Den ble tilbudt med totalvekter opptil 5,6 tonn og et par år etter kjøpte Posten Bring to og ble med det den første transportøren i Norden som tok i bruk elektriske kassevogner med lastevolum på nær 20 kbm.

Nye Iveco eDaily tilbys som kassevogn opp til 20 kbm, som chassis med enkel eller dobbeltkabin og som minibuss – med forskjellige akselavstander og totalvekter fra 3,5 til 7,2 tonn. Foto: Henning Ivarson

Komplett program fra første stund

Etter fisjonen av CNH Industrial ved siste årsskifte opplyser Iveco at de nå utelukkende kan konsentrere seg om nyttekjøretøyer og på et pressearrangement i Torino nylig ble det presisert at produsenten legger vekt på å lede an i utviklingen og ikke følge etter andre. At lanseringen av nye eDaily skjedde etter et par av konkurrentene forklares med at Iveco ønsket å tilby et komplett program fra første stund.

Samtidig ble det presisert at ikke noe fra den tidligere elektriske drivlinjen er blitt videreført i nye eDaily som tilbys i 200 varianter: Som kassevogn opp til 20 kbm, som chassis med enkel eller dobbeltkabin og som minibuss – med totalvekter fra 3,5 til 7,2 tonn, enkle eller doble hjul og med forskjellige akselavstander. «Den samme Daily som du er vant til. Bare elektrisk», er budskapet fra produsenten, som riktignok da helt hopper bukk over dagens dieseldrevne 4x4.

I likhet med andre produsenter har også Iveco tatt frem ny variant med totalvekt på 4,25 tonn og som dermed er tilpasset EU-direktivet som tillater innehavere av førerkort klasse B å kjøre elektriske biler med en slik totalvekt. 42S, som modellen heter, oppgis å ha samme nyttelast som en 3,5-tonns dieseldrevet Daily.

Produsenten hevder også at eDaily er det eneste det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet med opptil 20 kbm lastevolum, opptil 4,6 tonn nyttelast og opptil 3,5 tonn hengervekt. Likeledes at modellene 50C og 72C er alene om å ha alternative bakakselutvekslinger.

En av Dailys sterkeste sider er rammekonstruksjonen og en svært høy andel av bilene som selges i Europa får påmontert ulike påbygg. Foto: Henning Ivarson

Ideell elektrisk plattform

Iveco legger ikke skjul på at Daily har mange konkurrenter i kassevognsegmentet som eksempelvis benyttes til last mile-leveringer. På europeisk basis får imidlertid majoriteten av bilene montert ulike påbygg som eksempelvis mindre renovasjonsaggregater, tipp, kran og termoskap. Ivecorepresentanter ynder ofte å si at de er en lastebilprodusent som også lager varebiler, og helt siden mitt første pressearrangement om Daily tilbake i 1989 har bilens lette og solide rammekonstruksjon alltid blitt fremhevet som en av modellens sterkeste sider.

Iveco hevder at den også danner en ideell elektrisk plattform der både drivmotor og batterier ligger godt beskyttet inne i rammen. Kombinasjonen av at ingen komponenter stikker over rammen, digitale og analoge grensesnitt og tre ulike elektriske kraftuttak (ePTO) skal være et godt utgangspunkt for påbyggere.

Kraftuttak opptil 15 kW

eDaily kan utstyres med tre ulike kraftuttak: Det minste er et 12 volts ePTO på 2,5 kW som eksempelvis kan benyttes til en bakløfter. Det andre er på 400 volt og med en effekt på 15 kW kan blant annet brukes til et renovasjonsaggregat. Det tredje er en mekanisk variant av det sterkeste som for eksempel kan benyttes til ulike pumper. Iveco opplyser at utstyret kan drives fra strømnettet parallelt med at bilen lades og med strøm fra hovedbatteriet kan ePTO-ene brukes selv om den elektriske motoren er av.

Batteripakkene er ifølge produsenten svært sikre. En eventuell brann bli slukket effektivt fra innsiden ved at en slange stikkes inn gjennom hullet vi ser i utspringet nærmest. Foto: Henning Ivarson

Ett, to eller tre batterier – maks 105 kWt netto

Både drivmotor og batteripakkene til eDaily blir produsert av den helt nye ePowertrain-divisjonen til FPT Industrial i Torino som også står for den elektriske bakakselen til lastebilen Nikola Tre.

Batteripakkene bygges opp med 52 Ah Litium-Ion-battericeller fra amerikanske Microvast og som er basert på selskapets patenterte NMC-teknologi (nikkel mangan kobolt). Ifølge Iveco har batteriene en klasseledende høy densitet: Hver batteripakke er på 37 kWh, hvorav 95 prosent kan utnyttes (35 kWh).

Avhengig av modell og akselavstand kan eDaily utstyres med ett, to eller tre batterier. Maks oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP er 300 kilometer (42S kassevogn H2 med tre batterier), men Iveco opplyser at de ved ren bykjøring har klart å kjøre denne 400 kilometer.

Les også: Iveco med norgespremière for nye Daily

Ved en eventuell endring av driftsmønsteret på bilen skal det være mulig å både legge til eller fjerne et batteri. Dette kan gjøres på et ordinært verksted i løpet av noen få timer. Hvert batteri veier 260 kilo og vil dermed påvirke nyttelasten tilsvarende i enten positiv eller negativ grad.

Batteripakkene er vannavkjølte og er ifølge produsenten svært sikre. I tillegg til å ligge godt beskyttet innenfor bilens ramme kan en eventuell brann bli slukket effektivt fra innsiden ved at en slange stikkes inn gjennom et hull på den ene siden.

Batterigarantien er på åtte år og 160.000 kilometer for biler som er utstyrt med ett batteri og 250.000 kilometer ved to eller tre.

De kan lades med inntil 11 eller 22 kW AC eller inntil 80 kW DC (for biler med to eller tre batterier). Sistnevnte vil i løpet av en halv time gi 100 kilometer rekkevidde. To batterier lades 80 prosent i løpet av én time, mens tre batterier blir ladet opp til samme nivå i løpet av halvannen time.

Les også: Prøvekjørt: 4,25-tonns E-Transit med bakseter

Representanter for Iveco legger ikke skjul på at det finnes varebiler på markedet som kan ta imot betydelig mer enn 80 kW og opplyser at eDaily etter hvert også vil kunne utnytte de mange hurtigladerne som er på markedet med langt høyere effekt. Det foreligger også planer om å utstyre modellen med en ekstra ladekontakt på siden av bilen i tillegg til den eksisterende i fronten.

Både drivmotor og batteripakkene til eDaily blir produsert av den helt nye ePowertrain-divisjonen til FPT Industrial i Torino som også står for den elektriske bakakselen til lastebilen Nikola Tre. Foto: Iveco

To minutters «peak power» på 140 kW

Ved kontinuerlig drift har drivmotoren en effekt på 90 kW /220 Nm. Toppeffekten på 140 kW / 400 Nm på biler med to eller tre batterier og 100 kW / 300 Nm med ett batteri kan utnyttes i to minutter ad gangen.

I likhet med elbiler flest kan man også på eDaily velge mellom tre kjøremoduser: normal, power og eco og som velges med en liten bryter rett til venstre for girspaken. Også graden av regenerering kan velges i tre trinn: Max som er tilnærmet énpedalkjøring, standard, og «sailing». Valgene mellom disse gjøres med girspaken ved først å føre den til venstre og deretter opp eller ned.

Alle nødvendige kjøre- og forbruksdata vises enkelt på en skjerm som er montert midt på dashbordet. I tillegg vises nøkkeldata som rekkevidde og batteriprosent (basert på vekt og type påbygg) også i selve instrumentpanelet.

Opprinnelig var europeisk fagpresse invitert til Torino for en «press test», men likevel hadde Iveco satt av bare én time til prøvekjøring. På toppen av det hele var ruten lagt i sentrum av byen som var preget av svært tett trafikk.

Bilen jeg ble tildelt var en 38S kassevogn på 11 kbm med totalvekt på 3.800 kilo. Den var ikke utstyrt med den nye luftfjæringen og med bare 60 prosent av tillatt nyttelast om bord ble den noe stutt og stiv i fjæringen i de gamle brostensbelagte gatene med svært mange ujevnheter. Jeg har alltid opplevd Daily som en komfortabel bil å kjøre, med god sikt fra førerstolen og hvor finishen i interiøret i løpet av de siste årene har blitt meget bra. Komfortelementet ble ytterligere forbedret med de nye stolene som ble lansert i fjor sammen med blant annet Air-Pro luftfjæring og stemmeassistenten Iveco Driver Pal som kan benyttes til å styre en rekke funksjoner.

Etter 15 kilometer køkjøring med en logget gjennomsnittsfart på bare 4 km/t er det vanskelig å uttale seg med tyngde om den elektriske drivlinjen. Selv har jeg aldri klart å venne meg til énpedalkjøring, ei heller med eDaily. Standard regenerering ble derfor raskt valgt og fungerte godt i bytrafikken. Toppeffekten på 140 kW ble kun prøvd noen få sekunder, men det var lenge nok til å merke at her er det mer enn tilstrekkelig med krefter.

eDaily byr på høy komfort, god sikt og førerhuset har mange praktiske oppbevaringsrom. Alle nødvendige kjøre- og forbruksdata vises enkelt på en skjerm som er montert midt på dashbordet. I tillegg vises nøkkeldata som rekkevidde og batteriprosent også i selve instrumentpanelet. Foto: Aldo Ferrero/Iveco

Alltid oppkoblet

Iveco har naturligvis utviklet app-løsninger med alle funksjoner man forventer å finne til en elbil. Appen kan eksempelvis benyttes til styring av lading, forhåndsvarming av førerhus og til ulike innstillinger for ePTO, kjøring og regenerering. Ruteplanleggingen benytter AI-algoritmer og samhandler med bilen for å anslå rekkevidde, nødvendige ladestopp og beregne nøyaktig ankomsttidspunkt.

eDaily er alltid oppkoblet og skal sikre både utveksling av data i sanntid og tilgang til alle tjenester. Fra kontoret kan operatøren av flåtestyringssystemet velge mellom ulike dashboards og blant annet hente ut ulike rapporter, overvåke kjøretøyparametere og eventuelt overstyre sjåførens egne kjøreinnstillinger som for eksempel regenereringsgrad.

Ivecos eMobility Solutions omfatter både eServices og eCharging. Sistnevnte gir tilgang til 350.000 ladepunkter i Europa gjennom Iveco eMSP-plattformen. Iveco har også inngått samarbeid med store aktører for å tilby komplette ladeløsninger og i de skandinaviske landene er det E.ON.

Iveco opplyser at det foreligger planer om å utstyre eDaily med en ekstra ladekontakt på siden av bilen i tillegg til den eksisterende i fronten. Foto: Aldo Ferrero/Iveco

Kommer til Norge på nyåret

Etter å ha gjennomgått ekstreme temperaturtester på både Sicilia og i Arvidsjaur i Nord-Sverige garanterer Iveco at eDaily vil fungere i temperaturer fra pluss 50 til minus 30 grader. Spørsmålet fra de nordiske journalistene om hva skjer når temperaturen synker under dette nivået ble imidlertid aldri besvart.

De aller første bilene i ordinær produksjon vil bli levert til kunder i Sveits. Årsaken til det er ifølge Iveco dette landets svært strenge utslippsreguleringer.

Første ordinære leveringsbølge omfatter Norge og resten av Norden, i tillegg til UK og Tyskland som vil få biler i løpet av første kvartal 2023. Priser er i skrivende stund ikke oppgitt.

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
E6 Roterud – Storhove: Nye Veier, Lillehammer og Gjøvik er blitt enige
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.109