23948sdkhjf

Nordens lengste jernbanetunnel: Acciona har overlevert Blixtunnelen til Bane NOR

Tunnelen utgjør 20 km av Follobanen, og er den første norske, lange jernbanetunnelen med to atskilte tunnelløp.

TUNG OVERLEVERING: Tunnelen som går mellom Oslo og Ski, skal etter planen åpnes for trafikk i desember 2022. Arbeidet har pågått i syv år.

Det er arbeidsfellesskapet Acciona Ghella (AGJV) som overleverer jernbanetunnelen til Bane NOR. 

Med dobbeltspor og en toppfart på 250 km/t vil togkapasiteten mellom Oslo og Ski dobles, i tillegg til at reisetiden mellom Ski og Oslo reduseres fra 22 til 11 minutter.  

Follobanen ble det første tunnelprosjektet i Norge som ble drevet ved bruk av fire store, dobbeltskjolds tunnelboremaskiner (TBM-er) for hardt fjell. TBM-ene har gjort det mulig å bygge to adskilte tunnelløp fra fire ulike påhugg – som begge har en boret diameter på 9,9 meter og en lengde på 19,5 kilometer. TBM-ene ble utviklet for dette konkrete prosjektet i samarbeid mellom Acciona og Ghella.

Les også: Nattskiftet på Follobanen

- Blixtunnelen representerer et stort teknologisk fremskritt. Ved hjelp av avanserte overvåkings- og kontrollsystemer, har vi hatt kontinuerlig og presis oversikt over fremgangen i prosjektet og gjort nødvendige tilpasninger og løsninger underveis. Det har gitt oss god kontroll og sikret god fremdrift i prosjektet, avslutter Juan Medina, prosjektdirektør i Acciona.

Kilde: Acciona Norge

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tessta G-Trench:Testet el-graver på Toten
38 konkurser i bygg og anlegg siste to uker
Bohus på Heia: Her er Norges kuleste møbellager
Ljotebø Transport AS: 50 år med Volvo og veivedlikehold
Flisa bru: Kan ha samme feil som Tretten bru
SE VIDEO: 430 tonn gjennom Oslos gater
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.125