23948sdkhjf

GreenCargo-exiten: Tregere vekst kan bety endringer for godsterminalene

Bane NOR vurderer igjen ny terminalmodell i lys av GreenCargos varslede exit.

TUNG ETTERSPØRSEL: Etter at GreenCargo annonserte at de legger ned i Norge, har Bane NOR vurdert konsekvensene av eventuell tregere vekst i etterspørselen av gods på bane.

I 2021 var det en oppgang på 12 prosent i etterspørselen av gods på bane, og det er i følge Bane NOR potensiale for vekst opp mot 30 prosent. I dag er det flere operatører på godsterminalene, og Bane NOR mener at det gir dårlig utnyttelse av sporene som hindrer økt vekst. Dette skriver NHO Logistikk og Transport.

Ikke er ønsket av dagens godsoperatører

Bane NOR har hatt samtaler med godsoperatørene over et par år for å finne ut hvordan de kan få bedre sikkerhet og økt kapasitet med flere operatører, uten at det har ført til den ønskede forbedringen. Som en konsekvens har Bane NOR sett på å overta driften i egen regi. Deres opplevelse er at dette ikke er ønsket av dagens godsoperatører.

Dialog med operatørene og speditørene

Bane NOR mener at GreenCargo-exiten fra det norske markedet gjør at veksten i etterspørselen av gods på bane ikke kommer så fort som antatt. Dette er en endring i markedet som Bane NOR må vurdere konsekvensene av. Derfor ønsker de en dialog med operatørene og speditørene for å se om det er mulig å forbedre dagens modell og få mer kapasitet. Dette kan blant annet bety endringer i tilgangsavtalen for godsterminalene.

Opphav og kilder: NHO Logistikk og Transport

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Tunge bro-løft! 120 tonn stål og 400 tonn betong på Bryn fra natt til mandag
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.109