23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Seriøs håndverker eller seriøse problemer? Skatteetaten er på ballen

En ny kampanje "Tettpå" skal hjelpe med å velge seriøse håndverkere til å bygge eller pusse opp hus og hytte. Seriøse håndverkere er en fordel for forbrukere, byggebransjen og samfunnet. Mener Skatteetaten.

KVALITET I ARBEID: Ifølge pressemeldingen fra Skatteetaten, er byggebransjen positiv til at det blir satt søkelys på viktigheten av å velge seriøs arbeidskraft.

– Å velge håndverkere er veldig viktig for å sikre verdiene som ligger i en bolig. Endringer i avhendingsloven som kom tidligere i år, gjør at boligeier må kunne dokumentere alt arbeid som er gjort på boligen den dagen boligen skal selges – dokumentasjon har nå direkte innvirkning på salgssummen, sier Marianne W. Røiseland, administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge, på vegne av bransjeorganisasjonene.

Tettpå-veilederen hjelper med å velge håndverkere. Veilederen er tilgjengelig på skatteetaten.no/tettpa/veileder

– Vi vet at de aller fleste ønsker å handle riktig, men mange synes det er utfordrende å finne informasjon og verktøy som gir trygghet i valg av håndverkere, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.

Fra 2023 vil Tettpå robotisere deler av virksomheten. Da vil de fleste bolig- og hyttekjøpere i landet få informasjon om Tettpå-veilederen tilsendt rett etter at eiendommen er tinglyst.

Fakta om Tettpå :Tettpå ringer forbrukere som har sendt byggesøknad eller kjøpt eiendom i kommuner med Tettpå-avtale, for å veilede, mobilisere og dyktiggjøre dem i valget av håndverkere. Formålet er å redusere etterspørselen etter useriøs arbeidskraft i byggenæringen.

Tettpå er et tiltak på tvers av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen, finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner. Tettpå er et av tiltakene i Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Tettpå-kampanjen Består av tre korte “reklamefilmer” laget av reklamebyrået Atyp! Skatteetaten, Byggmesterforbundet, EL & IT Forbundet, Nelfo og Rørentreprenørene Norge har samarbeidet om og finansiert filmene. Filmene kan ses her:

Opphav og kilder: Pressemelding fra Skatteetaten

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078