23948sdkhjf

Vemodig avskjed med 730n og Petter-bilen: Begge med over 1.300.000 km på telleren

- Firmaet vårt er ikke større enn at vi har klengenavn på bilene, og at vi får et personlig forhold til disse, sier Terje Aurmo, transportleder, medeier og transportleder i Aurmo Transport.

TUNG OG TROFAST: 11 år gamle og med telleren over 1,3 millioner kilometer. De fleste bytter ut bilene lenge før dette. Men Aurmo Transport har hatt en helt spesiell grunn til å beholde de gamle bilene.

- Vi føler vi må ta et ansvar på lærlingfronten, og vi har en transportlinje på Otta som er ganske nærme vårt geografiske område. Vi kan ikke sitte å klage på at det ikke finnes sjåfører hvis vi ikke tar ansvaret med å holde lærlinger i drift, sier Terje Aurmo.

Vi får et personlig forhold til bilene.

Men hva har lærlinger med gamle biler å gjøre? Jo, Aurmo forteller at de eldre bilene blir tatt godt vare på, og er der for at lærlingene skal kjøre med dem.

- Istedenfor å bytte ut disse to bilene til en lav innbyttepris, har de heller blitt beholdt. Vi ser at med litt rimligere utstyr for lærlinger så får de heller ikke det presset om at de må produsere mye for å dekke faste høye nybilkostnader. Derfor har vi hatt disse to bilene gående de siste årene for opplæring og etablering av nye faste sjåfører som blir værende i firmaet, sier Aurmo.

De to gamle bilene er:

  • Petter-bilen: Scania R620 2011-modell med manuell girboks. Kilometer-teller på 1.300.000.
  • 730n: Scania R730 2011- modell med automatisk girboks. Kilometer-teller på 1.350.000.

Begge bilene har påbygg og henger fra Limitec fra Finland, med løftelem og treakslet slephengere med 30 tonns totalvekt på hengerne. Petter-bilene er oppkalt etter sjåføren Petter Udmo, som har vært fast sjåfør for Aurmo Transport i mange år. Les mer om Petter her...

- En kilometeravstand på 1.350.000 er for mange ikke fryktelig mye hvis vi sammenligner oss med Sverige eller andre kontinentale land. Men i Norge er slitasjen på bilene noe helt annet. Vi bytter ofte biler når de har gått i underkant av 750.000 kilometer, sier Aurmo.

- Men hva med kostnadene på å holde to så gamle biler i god stand?

- Det er klart at kostnader på vedlikehold øker, men likevel er regnestykket positivt. Hvis du skal ha en lærling som du kan akseptere at ikke skal gå på maks, så bør man også ha en bil som ikke skal betales full finansiering på. En ny bil og en ny henger på lærling betyr at vedkommende må produsere like mye som en erfaren sjåfør. Det vil ikke vi ha som pressmiddel på lærlingene, sier Aurmo.

- Den ene bilen har manuell girboks. Hvordan er det for lærlingene å kjøre den manuelle bilen?

- Mange ønsker det faktisk. Det har stått ganske høyt på ønskelisten for mange å kunne kjøre litt "old school", og kjenne på følelsen av å gire selv, sier Aurmo.

- Hva har disse bilene blitt brukt til?

- De har begge gått i Norden, og mest innenlands i Norge siden de er litt høye for å kunne gå på kontinentet. I hovedsak har disse bilene fraktet skifer fra Otta og Oppdal, og ellers mange kunder i Gudbrandsdalen og rundt om i landet. 620 gikk i fem år fast med stykkgods fra Gudbrandsdalen til Stavanger.

- Hva er de største utfordringene med slike eldre biler?

- Det er vinteren, og AdBlue-systemet er en gjenganger. Dette er en tidligere versjon av systemet som ofte har litt utfordringer når det blir kaldt. Det er også en utfordring med kulde og elektrisitet på de eldre bilene. Ved siden av kulda så er mye av ledninger og sensorer utsatt for veisalt. Det krever jo litt ekstra verkstedbesøk, sier Aurmo.

Han sier at de er svært fornøyd med Scania, og at de har vært nesten 100 prosent Scania-kunder i alle år. 

- Vi er glade i Scania, og de holder vi oss til både på nytt og gammel. Tendensen hos oss er at vi har kjøpt bare ny biler nå, og heller hatt de litt lengre. Det vil si rundt fem til syv år. Vi synes både skapprodusenten og bilprodusenten er solide merker, og vi har et veldig godt samarbeid med Norsk Scania på Stryn. De er det verdt å skryte litt av, sier Aurmo.

- Erstatter dere de to gamle bilene med nye?

- Ja, vi har fått oss to nye i år. En ny R770 bil og henger på 24 meter, en ny R540 trekkvogn. I mars neste år kommer et nytt chassi som skal erstatte den gamle 730n. Da beholder vi skapene på bil og henger, og flytter det over til det nye chassiet, sier Aurmo.

Det er på grunn av ventetid på to år på levering av nye skap at de gjør det på denne måten. De tar full renovasjon på skap og henger fra 730n, og setter det på det nye chassiet som kommer i mars neste år.

Terje Aurmo forteller at tiden var moden nå for å bytte ut disse to gamle bilene, men at det er vemodig når en bil forvinner fra bedriften.

- Firmaet vårt er ikke større enn at vi har klengenavn på bilene, og at vi får et personlig forhold til disse. Det er alltid en samtale rundt bilene, uansett om de er nye eller gamle. Vi har sagt til de som jobber hos oss at vi skal aldri bli større enn at vi klarer å ha et personlig forhold til hverandre, og til bilene våre, sier Aurmo.

I dag har bedriften 12 sjåfører og 15 biler med hovedkontor på Sjåk, og eget avdelingskontor i Tyskland som håndterer den europeiske trafikken.

Aurmo Transport har i 2022 hatt et godt år, men de er mer spente på fremtiden.

- Vi er spente på hva som skjer fremover. Ofte er det litt stille nå på vinteren, så vi er spent på om det tar seg opp igjen når våren kommer. Utgiftssiden vår har økt med 20 prosent dette året, men vi har klart å hente inn en del av dette, sier Aurmo.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062