23948sdkhjf

Utstyrskjøpere er mer prisbevisste: - Mange går for litt rimeligere og mindre kjente produkter

En kjøligere økonomi etter covid har fått både entreprenører, landbrukere og privatpersoner til å bli mer forsiktige når det investeres i maskiner og utstyr. – De rimeligere produktene prioriteres høyere nå enn tidligere, mener Rune Wee, som er daglig leder og eier i utstyrsimportøren Wee.no.

TUNGT OG HANDEL: Rune Wee skriver til tungt.no at han mener at dagens situasjon endrer kjøpemønsteret og investeringsviljen i de fleste kundegruppene de jobber med.

Containermangel, transportutfordringer, råvaremangel og prisøkning var noen av utfordringene både Norge og Europa slet med under covid-perioden mellom 2020 og 2022. Til tross for dette gikk varehandelen varm, og bedrifter flest kom seg velbergede igjennom pandemien.

At stigende priser kombinert med en økonomisk stagnasjon – såkalt stagflasjon – skulle overta og skape utfordringer for næringslivet, var det få økonomer som forutså.

– For mye på lager

Wee.no er en nettbasert importør og forhandler som selger maskiner og utstyr både til industrien, anleggsnæringen, landbruket og privatpersoner. Daglig leder, Rune Wee, mente i fjor høst at handelskrisen ville fortsette en god stund til. Det virker den også til å gjøre, men nå tar den en noe uventet kursendring, forteller Wee.

– På mange måter har verdenshandelen kommet i gang igjen. Fraktprisene og transportkapasiteten fra Asia nærmer seg normalen, og fabrikkene har fått produksjonskapasiteten tilbake. Riktignok er covid fortsatt en utfordring for flere produsenter i Kina, men ikke i nærheten av hva det var, sier Wee.

Tidligere var det den manglende tilgangen til importvarer som ga utfordringer for norske bedrifter. Nå handler det i større grad om overfylte varelagre.

– Når handelen stopper opp på grunn av høyere renter og strømpriser, samt en varslet økning i beskatning og andre økonomiske signaler, blir det også vanskeligere å tømme de relativt kostbare lagrene, forteller Rune Wee.

– Mer prisbevisste

Daglig leder Rune Wee mener at dagens situasjon endrer kjøpemønsteret og investeringsviljen i de fleste kundegruppene de jobber med.

– Mange entreprenører møter motgang, og blir mer forsiktige. Effekten er ikke like stor i landbruket, men også bønder, privatpersoner og offentlige etater sjekker nå markedet nøyere før de gjør dyre innkjøp og utstyrsinvesteringer, forteller Rune.

– Det er tydelig at mange i større grad går for litt rimeligere og mindre kjente produkter, framfor å satse på dyre merkevarer. Noen revurderer også behovene sine, mens andre sitter på gjerdet i påvente av bedre tider, sier Rune.

Hva gjelder B2C segmentet, merker Wee.no nå et fall i salget av fritidsutstyr, som lugger litt etter et godt marked under COVID.

Rekordsalg av vedutstyr

For forhandlerne handler det nå om å satse på de «riktige» produktene, kombinert med en effektiv salgsstruktur, mener Rune Wee.

– Fordi vi fungerer både som importør og nettforhandler unngår vi fordyrende mellomledd, noe som utgjør en merkbar forskjell i et marked der stadig flere innkjøpere er prissensitive, avslutter daglig leder i Wee.no, Rune Wee.

Opphav og kilder: wee.no

KLIKK for alle artikler i Debatt innlegg kronikker.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.114