23948sdkhjf

Utstyrskjøpere er mer prisbevisste: - Mange går for litt rimeligere og mindre kjente produkter

En kjøligere økonomi etter covid har fått både entreprenører, landbrukere og privatpersoner til å bli mer forsiktige når det investeres i maskiner og utstyr. – De rimeligere produktene prioriteres høyere nå enn tidligere, mener Rune Wee, som er daglig leder og eier i utstyrsimportøren Wee.no.

TUNGT OG HANDEL: Rune Wee skriver til tungt.no at han mener at dagens situasjon endrer kjøpemønsteret og investeringsviljen i de fleste kundegruppene de jobber med.

Containermangel, transportutfordringer, råvaremangel og prisøkning var noen av utfordringene både Norge og Europa slet med under covid-perioden mellom 2020 og 2022. Til tross for dette gikk varehandelen varm, og bedrifter flest kom seg velbergede igjennom pandemien.

At stigende priser kombinert med en økonomisk stagnasjon – såkalt stagflasjon – skulle overta og skape utfordringer for næringslivet, var det få økonomer som forutså.

– For mye på lager

Wee.no er en nettbasert importør og forhandler som selger maskiner og utstyr både til industrien, anleggsnæringen, landbruket og privatpersoner. Daglig leder, Rune Wee, mente i fjor høst at handelskrisen ville fortsette en god stund til. Det virker den også til å gjøre, men nå tar den en noe uventet kursendring, forteller Wee.

– På mange måter har verdenshandelen kommet i gang igjen. Fraktprisene og transportkapasiteten fra Asia nærmer seg normalen, og fabrikkene har fått produksjonskapasiteten tilbake. Riktignok er covid fortsatt en utfordring for flere produsenter i Kina, men ikke i nærheten av hva det var, sier Wee.

Tidligere var det den manglende tilgangen til importvarer som ga utfordringer for norske bedrifter. Nå handler det i større grad om overfylte varelagre.

– Når handelen stopper opp på grunn av høyere renter og strømpriser, samt en varslet økning i beskatning og andre økonomiske signaler, blir det også vanskeligere å tømme de relativt kostbare lagrene, forteller Rune Wee.

– Mer prisbevisste

Daglig leder Rune Wee mener at dagens situasjon endrer kjøpemønsteret og investeringsviljen i de fleste kundegruppene de jobber med.

– Mange entreprenører møter motgang, og blir mer forsiktige. Effekten er ikke like stor i landbruket, men også bønder, privatpersoner og offentlige etater sjekker nå markedet nøyere før de gjør dyre innkjøp og utstyrsinvesteringer, forteller Rune.

– Det er tydelig at mange i større grad går for litt rimeligere og mindre kjente produkter, framfor å satse på dyre merkevarer. Noen revurderer også behovene sine, mens andre sitter på gjerdet i påvente av bedre tider, sier Rune.

Hva gjelder B2C segmentet, merker Wee.no nå et fall i salget av fritidsutstyr, som lugger litt etter et godt marked under COVID.

Rekordsalg av vedutstyr

For forhandlerne handler det nå om å satse på de «riktige» produktene, kombinert med en effektiv salgsstruktur, mener Rune Wee.

– Fordi vi fungerer både som importør og nettforhandler unngår vi fordyrende mellomledd, noe som utgjør en merkbar forskjell i et marked der stadig flere innkjøpere er prissensitive, avslutter daglig leder i Wee.no, Rune Wee.

Kilde: wee.no

KLIKK for alle artikler i Debatt innlegg kronikker.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
E6 Roterud – Storhove: Nye Veier, Lillehammer og Gjøvik er blitt enige
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094