23948sdkhjf

Toten Transport om Digitoll: - Et godt steg i riktig retning

- Med denne ordningen vil vi nok spare inn fra 30 minutter til halvannen time, tid som tidligere har blitt brukt på venting, sier driftssjef i Toten Transport Kjetil Olsen.

TUNGT OG DIGITALT: I forrige uke lanserte Tolletaten Digitoll på Svinesund og Ørje. Toten Transport var første transportør gjennom.

- Noe venting var det da dette åpnet, men det vil gå seg til, sa driftssjef i Toten Transport Kjetil Olsen til NHO Logistikk & Transport.

Med denne ordningen vil Toten Transport spare inn fra 30 minutter til halvannen time på grensepasseringene, tid som tidligere har blitt brukt på venting.

- Slik det har vært nå, har man kunnet risikere å ikke rekke levering den planlagte dagen. Både tolletaten og transportørene vil få en enklere hverdag og papirbehandlingen vil bli mer effektiv. Helt klart en forenkling, og et godt steg i riktig retning, sier Olsen.

Digitoll-konseptet er tre-delt og basert på følgende sentrale forutsetninger:

  1. Informasjon leveres digitalt, før eller senest ved grensepassering.
  2. Tolletaten behandler og risikovurderer informasjon før eller senest ved ankomst.
  3. En i størst mulig grad automatisert grensepassering med automatisk frigjøring for valgt prosedyre.

To hovedgrep er viktige for å sikre at Tolletaten mottar og kan behandle informasjon om transportmiddel og varer før disse ankommer grensen:

  • Dagens direktekjøringsordning, der varer kan kjøres direkte til varemottaker og deklareres inntil 10 dager etter grensepassering, vil bli avviklet. Formålet med avviklingen er å sikre at Tolletaten mottar vareopplysninger før eller senest ved grensepassering. Her finner du viktige datoer i utfasingsplanen.
  • Det innføres en digital melde- og opplysningsplikt. Formålet med digital levering av opplysninger er å gi Tolletaten oversikt over hvilke varer som ankommer landet, med hvilket transportmiddel, hvor og når. Systemstøtte for digital levering vil innføres gradvis for ulike transportformer i henhold til gjennomføringsplanen. Pliktig digital levering vil etter planen innføres som hovedregel i januar 2025.

Digitoll på Svinesund og Ørje muliggjør digital innsending av melde- og opplysningsplikten for næringslivet. NHO Logistikk & Transport skriver at flere aktører har tatt i bruk løsningen, hvor fører passerer grenseovergang uten manuell ekspedering på tollsted.

Enkelt forklart innebærer Digitoll at informasjon om varene, transporten og fører sendes Tolletaten før bilen ankommer grensen. Tolletaten benytter informasjonen til å vurdere behovet for fremlegging, kontroll, veiledning eller annen oppfølging. Dette gjør at Tolletatens oppfølging kan være målrettet og at grensepasseringen i de aller fleste tilfeller blir automatisert og effektiv.

Kilde: NHO Logistikk & Transport, Tolletaten

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Statens vegvesen: Avlyser konkurranse på E39 Glaskartunnelen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.078