23948sdkhjf

Sennebogen på Bauma: Tømmer, demolition og utslippsfri sorteringsmaskin

Flere Norges-aktuelle nyheter hos Sennebogen på hjemmebane.

Sennebogen som er basert bare halvannen times kjøring fra Bauma har lenge hatt en svært godt synlig plassering under verdens største anleggsmesse:

Heller ikke i år var det nevneverdig vanskelig å finne de grønne maskinene med den utstilte havnekjempen 885G Hybrid Electro på 320 tonn og 38 meter i høyde.

24-tonner under en 320-tonner

Det er den største materialhåndteringsmaskinen Sennebogen noen gang har vist på Bauma. Såpass stor er den at en av de Norges-aktuelle nyhetene 824G, en sorteringsmaskiner på 24 tonn, fikk plass under mellom «beina». Med G-serien er de i ferd med å fornye maskinen med ny motor, nytt førermiljø og mer komfort.

825E Battery Electric

Du finner ikke en grønnere produsent enn Sennebogen (i forhold til lakkode), men nå skal de bli enda grønnere og da snakker vi utslipp. 825E Battery Electric er en batterielektrisk 30-tonner med premierevisning under Bauma.


825E Battery Electric er en batterielektrisk 30-tonner med premierevisning under Bauma. Foto: Sennebogen

-Joda, dette er en stor maskin til å være på batteri, men den kan arbeide fra 5 til 7 timer uten å måtte lade batteriet, forteller Knut Grepperud, produktsjef på Sennebogen hos Volvo Maskin.

Det er snakk om den samme teknologien som på den ett hakk mindre batterielektriske 817E Battery Electric, men 825 er større i forhold til kapasitet og vekt . Dermed kan den være aktuell for resirkulering og metall-gjenvinning forklarer Grepperud.

Arbeide og lade samtidig

Den har en batteripakke på 378 kWh med strømbehov på 63 ampere/400 volt. Den har også ombordlader med kapasitet på 44kW/h, det vil si at man lader opp batteri fra 0 til 100% på ca 8 timer. Det er to måter å lade batteriet på; Lade batteriet over natten eller ladekabelen kan sitte i mens maskin utfører arbeidsoperasjon, men da låses fremdrift / hjula slik at man ikke kan kjøre. Som ett eksempel brukes 60 % av ladekapasiteten/strøm til arbeidsoperasjon (bruken av maskin) og 40% går da til å lade batteriet . Maskinen blir aktuell neste år, mens den elektriske lillebroren 817E dukker opp i Norge i månedsskiftet november/desember 2022 med demokjøring rundt i Norge.

830E Demolition

Sennebogen har produsert rivemaskiner i mange år, men ingen har funnet veien til Norge, enda. Kanskje kan det endre seg med 45-tonneren Sennebogen 830E Demolition, hinter Kim Nymo, maskinselger i Volvo Maskin om. Han er spent på denne og peker på loddet bak.


Kim Nymo viser Sennebogens nye demolition-modell som han mener kan bli Norges-aktuell. Foto: Fredrik Saugstad

– Den har hydraulisk motvekt som står 40 cm lenger ut og helhydraulisk innfesting på den tredelte bommen.

Den kan ha tre tonns verktøy på full høyde og har løftbar hytte med 30 graders vinkling. Understellet er hydraulisk utskyvbart fra tre til 4,05 meter.

735E Log Handler

Delvis elektrifisering kan også være smart, selv om ikke Enova synes det, kan du spare opp til 30 prosent diesel ved at undervogna på den utstilte 735E tømmerhåndteringsmaskinen drives elektrisk. Den har rett og slett elektrisk drift på hjulene mens løfteaggregatet og svingen er dieseldrevet.


Knut Grepperud foran tømmer tømmerhåndteringsmaskinen 735E som er blitt delvis elektrifisert. Foto: Fredrik Saugstad

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tessta G-Trench:Testet el-graver på Toten
38 konkurser i bygg og anlegg siste to uker
Bohus på Heia: Her er Norges kuleste møbellager
Ljotebø Transport AS: 50 år med Volvo og veivedlikehold
Flisa bru: Kan ha samme feil som Tretten bru
SE VIDEO: 430 tonn gjennom Oslos gater
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.11