23948sdkhjf

Polaris Norge: Rekkevidde er ikke alt

Men likevel skal det sies at noen av disse små nyttekjøretøyene klarer nesten 20 mil på arket.

Fokus på Polaris Ranger og Goupil da Polaris Norge deltok på Park- og Anleggsmessen 2022.

- Leveringstidene hos Goupil er ikke lengre enn vanlig, ikke i disse tidene i hvert fall. Og interessen for de små nyttekjøretøyene er høy, forteller Annica Grip Haglev, salgs- og markedsansvarlig for Goupil og Polaris i Norge.

Bookinger for demo-kjøringer er notert ned og Polaris Norge hadde stadig interesserte innom standen på Park- og Anleggsmessa. De hadde med seg Goupil og Polaris sammen med de tre største forhandlerne i Norge NTS (Sem i Vestfold og Vøyenenga i Bærum), ATV-Gården i Stavanger og Polaris Nordmøre. Det er disse som utgjør forhandlernettet i Norge.

Kommune og gravlund

Forespørsler fra kommuner og gravlunder særlig på Goupil har ikke latt vente på seg. Polaris kjøpte Goupil i 2011, men i Norge var det Multimaskin som hadde agenturet frem til deres konkurs i 2021. Siden april 21 har Polaris Norge hatt importen i Norge og eierne har gjort en skikkelig jobb med fabrikken og nå merkes det også på produktene, i følge Rasmus Rasmusson, selger NTS.


En Goupil G6 på grønne skilt. Foto: Fredrik Saugstad

Rekkevidde er ikke alt

På messen gikk praten særlig om el-varebilen Goupil G4. En to-seter med 1,2 meters bredde, tilhengerkapasitet (med brems) på 1,4 tonn og nyttelast på opp til 1 tonn. Den kan bestilles med litiumbatteri på 9, 14 eller 21 kWt. Det gir oppgitt rekkevidde på henholdsvis 100, 163 og 199 kilometer. 

- I Norge er vi vant til elbil og tenker mest rekkevidde, men her er det mange som ikke trenger så mye rekkevidde, forklarer Annica Grip Haglev, salgs- og markedsansvarlig for Goupil og Polaris i Norge.

De har mer fokus på andre faktorer som er avgjørende for deres bruk. Nyttekjøretøyene fra Goupil som kan registreres som varebil på grønne skilt, kan blant annet utstyres med lasteplan, løvsuger, høytrykkspyler, skap, kapell eller krokløft fra fabrikk. Fantasien setter egentlig grenser for oppgavene, i tillegg kan påbyggere lage kundetilpassede løsninger, forteller hun. 


Selger i NTS, Rasmus Rasmusson, gleder seg til Polaris kommer med ny Ranger-serie til sommeren. Foto: Fredrik Saugstad

Ny Polaris Ranger 

- Det vi lever av er hovedsakelig proffkundene, da særlig entreprenørene, kommenterer Rasmus Rasmusson, selger i Norsk Tilhengersenter.

Polaris Ranger er allerede en kjenning blant entreprenørene i Norge, men til sommeren kommer den i ny versjon og du kan fortsatt velge mellom diesel, bensin og batterielektrisk. At den er en av de aller mest populære blant side-by-side segmentet innen UTV, er nok de fleste enige i. 

- Polaris Ranger er en så populær serie at vi har solgt det vi har fått tak i, forteller Rasmusson.

Han nevner fordeler som fremkommelighet på anlegget, lavere pris enn en pickup og lavere vedlikeholdskostnader. Den nye elektriske versjonen vil få navnet Ranger Kinetic.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.125