23948sdkhjf

Ken Thomas fra Larvik: - En Scania R580, det var rett og slett drømmebilen

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Nå venter jeg også på en ny bil”

  • Sjåfør: Ken Thomas Topel 
  • Bosted: Larvik
  • Kjører: Hovedsaklig Østlandet, men kjører overlat om det dukker opp turer.
  • Bil: Scania R730 med en fireakslet Vang maskinhenger.
  • Transporterer: Hovedsakelig maskintransport, men også stål og andre ting når det er rolig på maskinkjøring.
  • Ken Thomas har kjørt lastebil i 23 år. De siste tre årene har han kjørt for Viking Transport AS.
  • Instagram: @ken_thomas_topel

"Jeg har vært med min pappa som kjørte lastebil i hele min barndom. Han startet å kjøre tungbil tidlig på 1980-tallet og jeg var mye med. Jeg husker spesielt en gang jeg hadde ekstra fri fra skolen for å være med. Vi kjørte rundt i hele Norges land med isolasjon for  Rockwool og varer fra Schia. I dag så er min pappa gjerne med meg på tur om jeg har lengre turer.

Jeg startet min karriere hos Container Service Larvik i 2001, der jeg kjørte krokbil. Jeg husker godt mine første turer alene i bilen, for jeg var litt smånervøs for å ikke finne frem inne i Oslo og andre plasser. Vi var flere kompiser som jobbet på Container Service, og vi hjalp hverandre med gode tips og råd. Det har vært en bratt og god lærekurve som yrkessjåfør. 

Jeg husker veldig godt at jeg i 2005 fikk ny bil hos PeWe Entreprenør da jeg jobbet der, en splitter ny Scania R580 med masse utstyr som jeg selv var med på å bestemme. Det var rett og slett drømmebilen. 

I følge selger var dette den bilen med mest utstyr som ble levert på Scania Verningen. Det var blant annet mye lys, og flåtestyring med innebygd tv og dvd. Jeg fikk være med å bestemme under oppbygging, og jeg fikk hele tiden bilder for å følge med på oppbyggingen. Jeg husker godt at jeg også stadig var innom Scania på Verningen (Larvik) og inspiserte bilen før jeg fikk den.

På den aller første turen var ikke bilen helt ferdig da den manglet noen lys som skulle monteres. Men jeg ville bruke bilen og turen gikk til Stavanger med utstyr til rivemaskiner.

Nå venter jeg også på en ny bil, en Scania R770. Den bygges på Nomek i Stryn, og blir helt sikkert en ny drømmebil som jeg gleder meg veldig til å få. Den får Nomek sine skap bak hytta lakkert i bilens farger, lakkert alu-platting med mer. Jeg har hatt god kontakt med Nomek under hele byggeprosessen, og får stadig bilder for å se hvordan det bil. Bilen er nå veldig forsinket fordi det er vanskelig å få tak i deler.

Jeg har kjørt krokbil med henger i rundt 14 år. Vært innom tippbil i rundt fire år og like lenge med spesialtransport/maskintransport. Jeg liker utfordringen med spesialtransport, jo større jo bedre. Jeg kan laste opptil 70 tonn totalvekt. Jeg har også vært noen år i annleggsbransjen. Når jeg ikke var med min pappa i lastebilen var jeg hos naboen som drev å skrudde på bil, traktor og litt lastebil. Jeg har mange timer i hans garasje, og lærte mye der.

Nå har jeg fått tillit hos Viking Transport AS til å styre hverdagen min selv. All maskinkjøring går via meg, og jeg har en veldig god dialog med vårt kjørekontor også.

I hverdagen er det viktig for meg å holde utstyr i orden, og levere etter kundens ønsker uansett når på døgnet. Hverdagen består av mye uforutsigbarhet, og jeg vet aldri når og hvor jeg skal. Kundene bestemmer når og hvor jeg skal kjøre. Dette er ingen åtte til fire jobb.

Jeg liker meg i grunn over alt. Har hatt noen turer nordover til blant annet Hammerfest og Tromsø, og kjørt via Svergie og Finland også.

Fritiden min går med til biltrail, og jeg kjører løp fra april til oktober. Jeg er mye i garasjen og skrur på bilen, for det er stadig ett eller annet som skal oppgraderes eller repareres. Sjekk gjerne ut min side via Facebook Topel Offroad, og gjerne min instagram der jeg deler både hobby og lastebil."

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125