23948sdkhjf

Lasershow i Oslo: Hele havnen skal bli scannet fra luften

Oslo havn er modell i et stort prosjekt for hvordan norske havner kan digitaliseres og automatiseres. Snart kan Oslofolk få et spektakulært syn når grønt laserlys fra fly kartlegger detaljer både over og under vann.

Et kraftig grønt lys kan bli godt synlig over Oslohimmelen når laserstrålene fra et fly i lav høyde borer seg gjennom vannet og ned på sjøbunnen mellom Ekebergåsen, Bygdøy og Nesodden.

Les også: Scanias smart-dasher er her (og navnet er Sesam 7)

Ni norske havner, inkludert Oslo Havn, arbeider sammen med Kartverket om å digitalisere havnene i prosjektet Norsk digital havneinfrastruktur som er finansiert av Kystverket og prosjektdeltakerne. I Oslo blir grønn laser testet for å se hvorledes kystnære områder kan bli kartlagt mer effektivt.

– Med denne laserscanningen vil vi levere en svært viktig bit i puslespillet der Oslofjorden blir kartlagt i minste detalj. Vi kommer et stort skritt nærmere en 100 prosent komplett digital terrengmodell som er felles over og under vann. Modellen utgjør fundamentet som fremtidig kunnskap vil bli bygget på, sier Johnny Welle, direktør i Statens Kartverk.

Laserscanning fra fly med bruk av Lidar-teknologi. Teknologien er under uttesting og kombinerer kartlegging av landareal og grunne sjøområder. Illustrasjon: Teletyne Optech

Les også: Oslo kommune inngår avtale med Fremby for oppfølging av utslipp på bygge- og anleggsplasser

Store besparelser gjennom effektivisering

– Digital infrastruktur blir stadig viktigere for havnedriften. Slike digitaliseringsprosjekt synliggjør potensiale for store innsparinger gjennom effektivisering, sier Sven Martin Tønnessen, direktør for transport, havn og farled i Kystverket.

– Digitalisering vil revolusjonere havnene, fastslår Hege Berg Thurmann (bildet), seksjonsleder Forvaltning i Oslo Havn KF som er prosjekteier.
Hun viser til at det nå skal bli lagt til rette for autonome skip og havneoperasjoner.

Les også: Fet lagerlokasjon på markedet: De "sagnomsuste" Ekeberghallene rehabiliteres til moderne standard

– Når de digitale løsningene blir tatt i bruk vil det endre hele måten å drive havnen på, og systemene som utvikles nå blir tilgjengelige for alle norske havner, sier Thurmann.

Hun forteller at det blant annet blir utviklet digital kai- og tjenestebestilling som skal erstatte e-poster og manuelt arbeid: Når et fartøy skal seile inn til en havn, blir det sendt i snitt 117 e-poster frem og tilbake mellom skipet og havnen. Med ny digital plattform for samhandling og kommunikasjon mellom skip og havn, kan kaptein og havnesjef oppdatere bestilling av kaiplass og fortøyningsplan i sanntid uten en eneste e-post.

– Dette gjør planlegging og gjennomføring av anløp mer smidig, både for havn og fartøy, seier Thurmann.

Digitaliseringen av havnene vil også gjøre innseilingen sikrere, i tillegg til å redusere ligge- og ventetid for skipene ved kai som i sin tur vil bidra til å redusere CO2-utslippene i betydelig grad.

Opphav og kilder: Regjeringen.no, Oslo Havn, Norsk digital havneinfrastruktur

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.093