23948sdkhjf

Ekte elbil: Skal kjøre ruter Bergen, Trondheim og mer

ASKO Transport er som varslet på hugget med elektriske lastebiler som kan kjøre langt. Men dette er ikke akkurat dusinvare.

TUNGT FRA SVEITS: I morgen tidlig - med Kiel-ferjen - ankommer Nord-Europas første elektriske lastebil med en batteripakke på 900 kilowattimer - og som kan kjøre 50 mil fullastet uten lading underveis, til Norge.

Det kan se ut som en Volvo, men det er bare halvveis riktig.

Bilen er en konvertert Volvo-lastebil med navnet Designwerk Electric Semi 40E 6x2T. Dieselmotoren og girkassen som opprinnelig var i bilen, er erstattet av en-trinns girkasse med fire elmotorer med en samlet effekt på 500 kilowatt.

Skal kjøre hele Sør-Norge

Bilen blir stasjonert ved ASKOs sentrallager på Vestby, og skal gå skyttel til Moss havn. Årsaken er at varer fraktes over Oslofjorden til Horten med elektriske sjødrone, og videre til regionslageret i Sande - som  gir en nullutslipps transportkjede over Oslofjorden.

Men, opplyser Asko i sin melding: Bilen vil også bli brukt på lengre ruter, som Vestby til Trondheim, Bergen og Stavanger. For det meste testing altså.

ASKO har installert høyeffektladere på flere av sine regionslagere, slik at bilen kan lades når den kommer frem.

Når lastebilen først skal lade, tar den 350 kilowatt hurtiglading, og vil bruke 1 time og 40 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 prosent. Dette er unikt for elektriske biler så langt med det digre batteriet på 900 kWh.

Skal også kjøle trallene

John Strand er direktør i ASKO Transport og opplyser at bilen har strømuttak til aggregat.

- Nå er teknologien for langtransport kommet så langt at det ikke lenger er kjøretøyene som er den begrensende faktoren, sier Strand.

- Nå som Enova også tilbyr støtteordninger for ladeinfrastruktur på depoter, så ligger mye til rette for at vi, sammen med våre samarbeidspartnere, skal kunne utvide elektrisk godstransport på regionale strekninger, avslutter Strand.

Det opplyses at lastebilen koster betydelig mer enn en dieselbil. Med Enova-støtte, bompengefritak, CO2-avgifter på diesel og høy utnyttelsesgrad på bilen, mener Strand det likevel vil være mulig å oppnå en konkurransedyktig TCO sammenlignet med en dieselbil.

FAKTA OM BILEN

  • Bilen er en konvertert Volvo-lastebil, Designwerk Electric Semi 40E 6x2T.
  • Dieselmotoren og girkassen som opprinnelig var i bilen, er erstattet av en-trinns girkasse med fire elmotorer med en samlet effekt på 500 kilowatt.
  • Bilen er utstyrt med 22 kilowatt ombordlader.
  • Eget uttak for 400 volt 32 ampere til kjøle- og varmeanlegg i trallene.
  • Bilen er godkjent for totalvekt på 50 tonn.
  • Batteriet veier 5440 kg, men siden dieseldrivlinjen er fjernet er nettovekten bare økt med ca. 2000 kg.

Opphav og kilder: Pressemelding fra ASKO Transport

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Sweco mener: - Uhorvelige steinmengder kan gjenbrukes
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.094