23948sdkhjf

Ser du hva dette er? Mangelvare i hele landet!

INNLEGG: Vi håper at 2023 kan bli det året da SVV, Nye Veier og samferdselsinteresserte politikere innser at noe må gjøres, skriver TIA Norge i dette innlegget.

ORDET ER SNØRAMPE: Nesten alle Tungt.no sine lesere vet hva en snørampe er og brukes til - og hvorfor den er veldig nødvendig.

Men ikke alle. Også redaksjonen i Tungt.no håper dette velskrevne innlegget kan nå frem til de rette personene i Vegvesenet, Nye veier og blant bevilgende myndigheter.

ET NYTTÅRSØNSKE  FRA T.I.A.NORGE

Vi er inne i en årstid som gjør at store deler av landet dekkes av snø og is. Ja det er ikke bare landet som dekkes av dette kalde og i mange tilfeller farlige stoffet. Biler dekkes også av snø og is. F

or de av oss som sørger for at varer og personer kommer trygt fram til avtalt tid skaper snø og is noen utfordringer. Særlig gjelder det langtransporten som er underlagt strenge kjøre- og hviletidsbestemmelser. De sjåførene som er ute på langtur er pålagt å stå stille og ta en døgnhvile, normalt på elleve timer, hvert døgn.

Naturen er dessverre slik innrettet at den kan finne på å la det snø også i de timene et tungt kjøretøy må stå stille.

Når sjåføren da våkner opp etter sin døgnhvile vil vedkommende ofte finne ut at bilen og eventuell tilhenger har fått et tykt lag av snø eller is oppe på toppen. I følge myndighetene har man da ikke lov til å kjøre ut på offentlig vei før denne snøen eller isen er fjernet. Det er en fornuftig regel, det kan jo bli en katastrofe hvis store is- eller snøklumper treffer et annet kjøretøy eller en fotgjenger.

Problemet er bare at det ikke er enkelt og heller ikke lovlig for en arbeidstager å klatre 4 meter over bakken for å stå på taket av kjøretøyet for å fjerne denne snøen eller isen.

Man har rett og slett ikke lov til å arbeide i en slik høyde uten å ha forskriftsmessig sikring av arbeidsstedet. Et glatt tak på et vogntog uten rekkverk tilfredsstiller ikke kravet til et forsvarlig arbeidssted. Så hva gjør man?

Noen få steder har man satt opp noe som heter snørampe, et stillas med rekkverk hvor sjåføren kan stå trygt og fjerne snø og is på toppen av kjøretøyet.

SVV og Nye Veier bygger jo døgnhvileplasser for at sjåførene skal kunne ha en plass og ta sine lovpålagte hvilepauser, men ingen av dem sørger for at det blir satt opp en snørampe på slike steder.

Man skulle nesten tro at de ikke vet at det kan falle snø til alle døgnets tider, også mens sjåførene sover. De fleste av oss har vel mang en vinterdagsmorgen oppdaget at det har falt til dels betydelig mengder snø i løpet av natten som må fjernes før man kan få bilen ut av gårdsplassen og komme seg på jobb. Det er ikke morsomt, men det er da fullt mulig. For tungbilsjåføren derimot er det ikke mulig. Snøen og isen befinner seg jo fire meter over bakkenivå og ingen av de sjåfører vi har sett er lange nok til å rekke opp til toppen av et fire meter høyt kjøretøy.

Hva gjør man da? Hvis alle regler skal følges må man stå stille til værgudene har sendt inn varmluft så snø og is smelter.

Men det kan jo ta måneder på denne årstiden og ingen av de forretninger vi har sett har store nok lager til at de ikke trenger påfyll før våren har kommet. En titt ut på en hvilken som helst vei viser oss jo at tungbiltrafikken er like stor i den kalde årstiden som den er i den varme tiden så å stå og vente på bedre (varmere) tider er nok ikke løsningen. Men på den annen side så er det ingen sjåfører som har et ønske om å skade andre trafikanter og det kan jo fort bli resultatet hvis man velger å kjøre videre uten å fjerne snø og is fra toppen av kjøretøyet.

Heldigvis finnes det en løsning. Løsningen er at de bevilgende myndigheter sørger for at det bygges snørampe på de stedene hvor tungbilsjåførene tar sin lovpålagte hvile.

Det hele handler om tilrettelegging. Det er ikke nok å bedrive ansvarsfraskrivelse ved hele tiden å vise til at det er sjåførens ansvar. Bygg snøramper så ingen trenger å få store isklumper i hodet eller inn gjennom frontruta når de møter en tungbil. Ta en titt ut av vinduet så vil dere oppdaget at det er snø og is der på en vanlig vinterdag og husk at snøen kommer ovenfra og legger seg på det første  stedet snøen treffer og det er i mange tilfeller taket på et vogntog.

Vi håper at 2023 kan bli det året da SVV, Nye Veier og samferdselsinteresserte politikere innser at noe må gjøres og at de gjør det og ikke bare fortsetter med den ansvarsfraskrivelsen de har drevet med i alt for mange år

Opphav og kilder: Innlegg fra TIA Norge

KLIKK for alle artikler i Debatt innlegg kronikker.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Sweco mener: - Uhorvelige steinmengder kan gjenbrukes
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.078