23948sdkhjf

Ny Scania til HI Giørtz: Gjør lastebilparken i Møre og Romsdal (litt) elektrisk

TUNGT NULLUTSLIPP: HI Giørtz velger elektrisk fordi deres transport skal være utslippsfri innen 2030. Og de drar nytte av erfaringen og kompetansen til ASKO.

HI Giørtz, som er lokalisert i Eidsneset i Sula kommune, rett utenfor Ålesund, leverer varer til dagligvare- og serveringsmarkedet i Møre og Romsdal og Nordfjord. De har rundt 170 årsverk fordelt på 235 ansatte. Av dette er 33 sjåfører.

Nylig fikk bedriften utlevert en ny en elektrisk Scania 25P B6X2NB distribusjonsbil. Bilen skal primært brukes i nærområdet og i bysentrum. Bilen er spesialbygd for å kunne komme til i byens gater og underganger, der den skal transportere dagligvarer.

HI Giørtz er deleid av NorgesGruppens grossistledd ASKO Norge AS.

- Gjennom dette partnerskapet er vi knyttet til innkjøpsavtaler gjort av ASKO, og de har per i dag avtale med Scania, sier direktør i HI Giørtz, Egil Giørtz.

- Hvorfor ny bil nå?

- Dagens bybil har vært på planen for å skifte, men vi har avventet til teknologien med elektrisitet har gitt bedre driftssikkerhet. Bilen ble bestilt i mai 2022, sier Giørtz.

- Hvorfor ble valget en Scania?

- Vi har over lang tid hatt et godt samarbeid med Scania lokalt, sier Giørtz.

Lastebilparken til HI Giørtz består i dag av fire semier, 11 vogntog og tre lastebiler. Per i dag er det kun den nye Scaniaen som er elektrisk. Men bedriften har bestilt ytterligere fire el-lastebiler, to som har estimert levering i fjerde kvartal 2023 og to som skal komme første kvartal i 2024.

- Har dere erfaringer med tilsvarende elektriske biler fra før?

- ASKO har innenfor miljø vært en spydspiss i bransjen. Allerede tilbake til 2016 satte de Norges første elektriske distribusjonsbil på norske veier. De har opparbeidet seg betydelig kompetanse på elektriske biler, og HI Giørtz drar nytte av denne erfaringen.

- Hvordan er ladesituasjonen i det området hvor bilen skal gå?

- Vi legger opp til at lading gjennomføres når bilen står stille på natten på eget område, og at en får vedlikeholdslading når den er inne for å hente nytt lass.

Den nye lastebilen går i to-skifts-løsning, og det er to til tre sjåfører som i all hovedsak har ansvaret for den. Den kjører rundt 26.000 kilometer per år, har 700 lass og har 5.300 leveringer per år.

HI Giørtz har siden 1891 drevet salg og distribusjon av matvarer, og er i dag blant de største i deres region. Konkurransebildet til HI Giørtz følger utviklingen til deres kunder som har styrket sin posisjon i markedet de siste årene. Egil Giørtz sier de er fornøyd med den økonomiske utviklingen i 2022.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.047