Krone er fortsatt konge over 16 tonn: Tilhengersalget med solid vekst i 2022
TILHENGERE OVER 16 TONN: I 2022 har trenden snudd. Men en lite tilbakeblikk først.
Markedet i 2021 endte på fascinerende 2000 tilhengere nøyaktig - og fordelt på intet mindre enn 100 merker nøyaktig. Det ga en nedgang på 3,5 prosent fra 2020, som igjen var en kraftig nedgang fra 2019, da volumet fra på 2360 hengere.
Og som vi pleier å poengtere: Antallet nyregistrerte tilhengere er forbløffende likt antall lastebiler delt på to (altså - dobbelt levetid). Og den forbløffende motsatsen til bilene er hvor utrolig mange tilhengermerker det er.
Så har vi 2022 da - med 7,5 prosent vekst
Totalvolumet falt i starten av 2022, men tok seg veldig bra opp siste måneder av året, og endte på 2151 tilhengere - eller 7,5 prosent over 2021.
I toppen av tabellen holder Krone kongeplassen uten problemer, og på en imponerende stabil måte: 256 enheter i 2022 mot 255 enheter i 2021.
Istrail har klatret til 2. plass, med 10 enheter flere enn i fjor. Det betyr at Schmitz har måttet nøye seg med 3. plass, dog bare 12 enheter bak Istrail.
Samtidig har Maur, Nor Slep, HRD og Carnehl meget pene veksttall. Spesielt HRD, som har øket fra 30 til 90 enheter!
Det artige er at hele veien ned til 95. plass, som er så mange merker som er levert i 2022, er det overveiende grønne veksttall for alle de "små" tilhengermerkene.
Men "bare" 95 tilhengermerker utlevert i 2022 er likevel en smule færre en 100 i 2021. Er dette det første lille nyss om konsolideringer? Eller bare et tilhengerblaff?
Topp 10 tilhengermerker over 16 tonn 2022
Kilde til listen er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), og gjelder registrerte tilhengere over 16 tonn i hele 2022.
Nr. | Merke | Antall 2022 | Andel | Antall 2021 | Andel |
Total for rapport | 2051 | 100,00% | 2000 | 100,00% | |
1 | Krone | 256 | 11,90% | 255 | 12,75% |
2 | Istrail | 181 | 8,41% | 171 | 8,55% |
3 | Schmitz Cargobull | 169 | 7,86% | 177 | 8,85% |
4 | Maur Bilpåbygg | 142 | 6,60% | 106 | 5,30% |
5 | HFR | 119 | 5,53% | 144 | 7,20% |
6 | Nor Slep | 109 | 5,07% | 79 | 3,95% |
7 | Ekeri | 98 | 4,56% | 129 | 6,45% |
8 | HRD | 90 | 4,18% | 33 | 1,65% |
9 | Närko | 60 | 2,79% | 60 | 3,00% |
10 | Carnehl | 57 | 2,65% | 42 | 2,10% |
Alle øvrige 85 tilhengermerker over 16 tonn levert i 2022
Nr. | Merke | Antall |
11 | Konar | 53 |
12 | Ozmen Damper | 52 |
13 | KEL-BERG | 48 |
14 | Kaessbohrer | 41 |
15 | Vang | 38 |
16 | Ilsbo | 33 |
17 | VAK | 31 |
18 | VM Tarm | 31 |
19 | Trailer-Bygg | 28 |
20 | Knapen | 20 |
21 | Spartveit | 19 |
22 | Tyllis | 19 |
23 | Fliegl | 18 |
24 | Faymonville | 17 |
25 | Kilafors | 16 |
26 | O.ME.P.S | 15 |
27 | Sigma Project | 15 |
28 | Sor Iberic | 15 |
29 | ALM | 14 |
30 | FGM s.r.l. | 14 |
31 | Limetec | 14 |
32 | Hammar | 13 |
33 | Hangler | 13 |
34 | NC-Engineering | 13 |
35 | Van Hool | 13 |
36 | Chereau | 12 |
37 | CMT Chojnice | 12 |
38 | SDC Trailers Ltd | 12 |
39 | Max Trailer | 11 |
40 | Pacton | 11 |
41 | Langendorf | 10 |
42 | Rojo | 10 |
43 | HMK Bilcon | 9 |
44 | Lag | 9 |
45 | Ovox | 9 |
46 | Skala Fabrikk | 9 |
47 | Wilco | 9 |
48 | Broshuis | 8 |
49 | OP Høglunds | 8 |
50 | Humbaur | 7 |
51 | McCauley | 7 |
52 | Nordic Trailer | 7 |
53 | Sommer | 7 |
54 | Kamag | 6 |
55 | Seyit Usta | 6 |
56 | Doll | 5 |
57 | F.A.G | 5 |
58 | NTM | 5 |
59 | Pezzaioli | 5 |
60 | Scorpion | 4 |
61 | SOR | 4 |
62 | Technoimpianti APM SRL | 4 |
63 | Hengsrød smie | 3 |
64 | Katmerciler | 3 |
65 | Norfrig | 3 |
66 | OKT Trailer | 3 |
67 | System Trailer | 3 |
68 | Vest-Trail | 3 |
69 | Eurotank | 2 |
70 | Finkl | 2 |
71 | Goldhofer | 2 |
72 | He-Plan | 2 |
73 | Legras | 2 |
74 | Mueller-Mitteltal | 2 |
75 | Parcisa | 2 |
76 | Rolfo | 2 |
77 | Schrader | 2 |
78 | Tankmobil | 2 |
79 | Tecnokar Trailers | 2 |
80 | Belgemen | 1 |
81 | Bodex | 1 |
82 | Bortheim Trailer | 1 |
83 | Buresläp | 1 |
84 | Cryolor | 1 |
85 | Grunwald | 1 |
86 | H&W | 1 |
87 | Kar-Lehtonen | 1 |
88 | Noteboom Trailers B.V. | 1 |
89 | Parator | 1 |
90 | PLS | 1 |
91 | Renders | 1 |
92 | Site | 1 |
93 | Skibicki | 1 |
94 | Stokata | 1 |
95 | Zetterbergs | 1 |
Opphav og kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken