23948sdkhjf

Blir det noe av E39 Stord-Os Hordfast? Vegvesenet videreutvikler flytebruen

Vegvesenet har gjennomført et nytt avrop på et forprosjekt for å modne løsningene for den nye brua som er under planlegging.

TUNGT OG FLYTENDE: Den påtenkte broen over Bjørnefjorden er ingen enkel sak å få i land. 

Statens vegvesen opplyser i dag at de ønsker å fortsette optimaliseringen og redusere usikkerheter i forrige fase av prosjektet i 2019, der to prosjekteringsgrupper utviklet hvert sitt brukonsept for kryssingen av Bjørnafjorden.

- Nå vil vi ta det beste fra de to konseptene samt resultatene fra arbeidet Statens vegvesen har utført i perioden selv for å få et best mulig konsept for bygging, sier prosjektsjef for E39 Stord-Os (Hordfast) i Statens vegvesen, Arve Tjønn Rinde.

Ingeniørgrupper i kamp

Det er ingeniørgruppen AMC (Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS, Multiconsult Norge AS og COWI AS) som skal utføre arbeidet som gjelder gjennomføring av en FEED-studie (Front-End Engineering Design). Puh.

Arbeidet er altså detaljering og optimalisering av valgt løsning, slik at endelig design av broen kan fastsettes. Avropet har en verdi på ca. 54 millioner kroner inkl.mva.

Ingeniørgruppen OON (Dr. Techn. Olav Olsen AS og Norconsult AS) er i et eget avrop på kontrakt tildelt oppgaven med å utføre omfattende uavhengig kontroll av tekniske løsninger Avropet med OON har en verdi på ca. 39 millioner kroner inkl. mva.

Leveranse i 2024

FEED-studien har oppstart umiddelbart, og leveranser fra studien skal være ferdigstilt innen mars 2024.

Flytebroen, som er under planlegging, er en 5,5 km lang buebro som holdes fast på hver side av Bjørnafjorden. I tillegg er broen fastholdt ved bruk av forankringsliner til sjøbunnen.

Broen skal krysse Bjørnafjorden mellom Reksteren på Tysnes og Røtinga i Bjørnafjorden kommune.

Øvrige fageksperter tilknyttet Statens vegvesen har i perioden 2015-2022 utført omfattende innsamling, modellering og analysering av miljølastdata (vind-, bølge- og strøm) for området ytterst i Bjørnafjorden.

– Arbeidet som nå skal gjøres vil være med på å skape ytterligere trygghet rundt løsningsvalg, sier Arve Tjønn Rinde, prosjektsjef for E39 Aksdal – Bergen.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094