23948sdkhjf

Ny Volvo FH til Hagens Transport: - Vi satser elektrisk, men ladesituasjonen er fortsatt utfordrende

TUNG OG ELEKTRISK: Hamar-bedriften Hagens Transport har nylig fått sin første elektriske trekkbil. Det er også første steg på en plan om nullutslipp innen 2026.

Hagens Transport har 100 års-jubileum i år, og daglig leder Kai Hagen er tredje generasjon som leder Hamar-bedriften. Begge sønnene hans er også med i driften.

- Vi fikk utlevert en elektrisk Volvo FH Electric 6x2 trekkvogn nå, og får en tilsvarende bil i mars. Disse skal gå i trafikk for NorgesGruppen, ASKO, og transportere varer fra produsenter mellom lagrene i Østfold, Oslo og Vestfold, sier Kai Hagen.

Det er to og et halvt år siden Hagen skrev en intensjonsavtale med Volvo på denne bilen, og det var meningen at den skulle ha kommet til sommeren i fjor. Men diverse forsinkelser gjorde at den først kom nå, og de tok i bruk bilen på tirsdag denne uken.

- Vi har satt oss som mål å bli en nullutslipps-bedrift i løpet av tre år, og derfor var det viktig å få de elektriske bilene nå. Vi har tidligere vært med å teste elektriske trekkere for Asko og Volvo, blant annet gjennom en måned i fjor sommer. Derfor kan vi si at vi har en viss erfaring med å kjøre elektrisk, sier Hagen.

- Hvordan er infrastrukturen for lading av denne nye bilen?

- Infrastrukturen er for dårlig i dag, og det er en utfordring. Vi må jobbe med å finne de beste mulighetene for lading som er i dag, og så håper vi at situasjonen blir bedre ganske raskt. Det må bli bedre for å lykkes, sier Hagen.

- Hvordan klarer dere å utnytte den elektriske bilen maksimalt, med tanke på at den må ha tid til å lades opp?

- I dag har vi ett skift på bilen, og den skal være ferdig ladet om morgenen da skiftet starter. Enten med hurtiglading eller nattlading. Bilen går deretter dit den skal, i hovedsak til Vestby, men også til andre steder i Oslo, Østfold eller Vestfold. Da må vi beregne om det trengs en etterlading langs veien ut fra hvor tungt lass det er og hvor mange stopp man har. Vi kan lade ved Circle K på Dal med 350 kW lader, og vi kan lade på Asko hvis det trengs.

- Må sjåførene tenke mye annerledes med elektrisk bil?

Transport er logistikk uansett om bilen går på diesel eller elektrisitet. I dag har denne bilen en sjåfør, men det skal bli flere. På samme måte som med diesel må man kjøre smart og forsiktig og holde hastigheten nede. Hvis man ikke er flink nok i dag må man ha flere ladestopp, i tillegg til at kulden i vintermånedene tapper batteriet seg raskere, sier Hagen.

Til sammen har Hagens Transport 26 ansatte, og stort sett alle er sjåfører. Bedriften har 21 biler, hvor 19 er diesel og snart er to er elektriske. Den elektriske trekkbilen har totalvekt på 50 tonn. Batteriene veier tilsammen tre tonn. Den har i følge Volmax tre elmotorer som til sammen yter 490 kW - eller 666 HK kontinuerlig.

- Hvordan går bedriften med tanke på økonomi og konkurranse?

- Vi har hodet over vannet og alltid redningsvesten på. Vi jobber mye og har fornuftige kunder som er gode å samarbeide med. Nå har vi hoppet inn i noe nytt med elektriske biler, og det blir spennende å se hvordan den utviklingen vil bli, sier Hagen.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11