23948sdkhjf

NOBB: Håndverktøyprodusenten SNA Europe sitt norske grossistselskap ble årets NOBBer i 2022

SNA er kanskje best kjent for Bahco håndverktøy til proffmarkedet. Nå fortsetter jakten på bedre produktdata.

NORSK BYGGEVAREBASE: Det lønner seg å bruke tid på god logistikk og riktige data.

 – Vi har jobbet kontinuerlig med NOBB i mange år, men de siste årene har vi brukt mer tid på å få inn mer produktdata. For eksempel har vi prioritert logistikkdata, markedstekster og bilder, sier Kari Olsen, markedskoordinator i SNA Europe (Norway).

Det skriver norsk byggtjeneste på sine nettsider. LES MER OM NOBB HER.

Startet med 500 produkter

– Det krever naturligvis en del vedlikehold og oppdateringer, fastslår Knut Gulbrandsen, Key Account Manager i SNA Europe (Norway).

Det er liten tvil om at NOBB-jobben er gjort på en svært imponerende måte. Likevel er SNA-mannen klar på at de måtte ta en fot i bakken noen år tilbake i tid, nærmere bestemt

Da koronapandemien inntraff så de at produktdataene var mangelfulle og ville forbedre kvaliteten. Løsningen var et større fokus på produktdata generelt.

– Vi valgte å starte med de 500 mest solgte produktene vi hadde i NOBB, og tok steg for steg med dem. Hva slags data var allerede på plass, hva manglet? Så fortsatte vi videre på de resterende produktene. Vi er ikke i mål med alle ennå, men har kommet langt ned på lista.

Ikke noe enmannsshow

Et av suksesskriteriene for gode produktdata i NOBB, er ifølge SNA-gjengen at jobben ikke faller på for få hender.

Det er ikke bare én person som har ansvaret for dette her, vi er et team som jobber sammen. Det er tidkrevende å legge inn disse dataene i NOBB, men vi ser samtidig at det er verdt det, forteller Olsen.

– God datakvalitet i NOBB, gjør at kundene har større tiltro til oss som leverandør. Det er spesielt viktig for logistikken til kundene våre at dataene er riktig, men også med tanke på nettsidene deres – hvor det ofte blir hentet produkttekster ut fra NOBB, forteller Gulbrandsen.

– Effekten for vår del igjen er at vi kan bruke mer tid på salg, og ha mer fornøyde kunder, fortsetter han.

– Det viktigste er å vedlikeholde dataene jevnt og trutt, og ikke ha disse skippertakene vi hadde tidligere. Vi ønsker også å se videre på mulighetene NOBB gir med flere markedstekster og salgsargumenter på hvert enkelt produkt, forteller Gulbrandsen.

Han påpeker dessuten at SNA nå har opparbeidet en struktur som i større grad sikrer god datakvalitet fra første sekund et nytt produkt legges inn i databasen.

– Når vi nå får nye varer, og de skal meldes inn i NOBB, er vi mer bevisste på hvilken datakvalitet vi ønsker. Produktene legges ikke inn før vi er trygge på at all nødvendig data er på plass.

Ingen fasit, men ikke ta alt på en gang

- Har Gulbrandsen NOBB-tips til andre aktører ?

– Vi har ingen fasit på hvordan man skal jobbe i NOBB, men vi har funnet en måte som fungerer for oss. Et  tips til andre kan være å starte med 20 prosent av varene man har i databasen. Sørg for å ha best mulig produktdata på dem, før man går videre til de neste 20 prosentene. Ikke prøv å ta alt på en gang.

Opphav og kilder: Artikkel fra norsk byggtjeneste

KLIKK for alle artikler i Building Supply.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079