23948sdkhjf

Kjetting-NM: Slik skal det gjøres - regelverket i detalj

KJETTINGREGLENE: Da Tungt før helgen skrev om det kommende norgesmesterskapet i påleggig av kjetting (fredag 3. mars), kom vi i skade for å være noe lemfeldig i omtalen av reglene kandidatene skal følge.

- I den første artikkelen ble det blanding av reglene for kvalifisering - hvor det er løse hjul - og selve NM som kjøres som en utslagskonkurranse, forklarer Øivind Aksberg.

- I NM går konkurransen med hjul på bil, og da tar vi tiden mest for morro.

Det er altså to klasser som konkurrere: Lærling og proff.

Og heatene fordeles slik

  • 4 (2 heat lærling og 2 heat proff) innledende heat med tre biler i hver runde (1 kjetting)
  • 4 (2 heat lærling og 2 heat proff) semifinaler med to biler i hver runde (1 kjetting)
  •  2 (1 heat lærling og 1 heat proff) bronsjefinaler (1 kjetting)
  •  2 (1 heat lærling og 1 heat proff) finaler (2 kjettinger)

 Oppgavene er "enkle".

  • Deltakerne legger ut kjettingen på bakken først.
  • Klar-ferdig- GÅ!
  • Deltakeren legger kjettingen over hjulet
  • Inn i bilen for å kjøre litt fram eller bak
  • Ut av bilen for å feste kjettingen(e)
  • Inn i bilen for å kjøre 10-15 meter over en målstrek

Kravet på førerprøve er 10 minutter

De raskeste brukte 1 min og 8 sekunder på alt dette i fjor med èn kjetting. Dette er raskt! Kravet på førerprøve hos Statens Vegvesen er 10 min.

Regjerende norgesmester Jonas Henriksen brukte 2 min og 51 sek på to kjettinger i finalen i fjor.

Opphav og kilder: Korreksjon fra Kjetting-NMs Øivind Aksberg

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
BGG Entreprenør: Første tippsemien får oppmerksomhet
SSB sier "færre lastebiler år for år i Norge" - men, hva sier OFV da? Det er en nyttig nyanse!
Tilsynet varsler stans av ØB Groups oppkjøp av Betongvarer
Håndplukker fremtidige sjåfører - NAV og NLF med fellesrekruttering
I hjulet: Dette kjøretøyet har motor i felgene
Cramo satser fortsatt på masse utstyr og dobler lokalene i Molde
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.093