Stor elektrokrontrakt på riksveiene i Finnmark - skiller lommerrusk mellom to beste tilbud
TO STERKE: Tilbudssummene svinger fra 65 til 90 millioner kroner, men både Gagama Elektro og Varanger Kraft ligger helt på 65-mill-linjen.
Kontrakten som nå skal inngås omfatter samtlige riks- og europaveger i Finnmark, med unntak av E45 og det meste av E6 i Alta kommune.
Det betyr til sammen 1043 kilometer veg. Kontrakten er femårig, med oppstart 1. september 2023. I tillegg er det gjensidig opsjon for forlengelse med inntil tre nye år.
Fem tilbydere
– Oppdraget omfatter kontroll, funksjonstesting og internkontroll samt periodisk arbeid, i tillegg til reparasjon av skader og utskifting og installasjon. Beredskap og andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av elektriske anlegg på vegnettet inngår også i kontrakten, sier byggeleder Jan Julius Onseng i Statens vegvesen.
Tilbyder | Kroner eks mva. |
Gagama Elektro | 64 619 226,- |
Varanger Kraft | 65 258 309,- |
Alta Kraftlag | 74 545 380,- |
Mesta | 84 514 081,- |
BMO Elektro | 89 835 667,- |
Disse installasjonene skal følges opp
- 10 tunneler
- 10 værstasjoner
- 45 trafikkregistreringsstasjoner
- 10 variable skilt
- 4 bruer med elektriske anlegg
- 20 sideanlegg
- 2 700 belysningspunkter utenfor tunnel
- 16 høyfjellsbommer
- 50 fordelingsskap for veglys
- 20 overvåkningskameraer
Kontrakten inneholder miljøkrav, og entreprenøren må rapportere energiforbruk, utslipp og forbruksdata på kjøretøyene som brukes i kontrakten. Endringer som skjer på vegnettet i kontraktsperioden vil også inngå i kontrakten, bla. el-installasjonene i den nye Skarvbergtunnelen på E69, og ny vindmåler på Kvalsundbrua på E94.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen