23948sdkhjf

To heftige Scaniaer til Kjeldaas: - Sjåførene ville prøve nytt merke denne gangen

NYBIL: Anleggsentreprenøren Kjeldaas AS fra vestfoldbygda Sande startet opp i 1971 med én veihøvel og mye pågangsmot.

Nå har bedriften 87 anleggsmaskiner og 11 lastebiler. Siste tilskudd er en Scania R660 6x4 trekkvogn og Scania R590 6x4 XT tippbil.

De to nye bilene skal brukes til litt ulike oppgaver. Trekkvognen blir brukt med maskintralle for maskinflytting og lignende, og bedriften har en tippsemi som brukes til denne bilen når det ikke er maskintransport.

Andre som har fått ny bil

Tore Fjelle med ny Volvo FH 540 krokbil. Påbygg med Multilift krok levert av Holmens Auto AS.

Pentagon Transport AS med to nye Scania R560 trekkvogner.

Tippbilen med påbygg fra Maur Bilpåbygg trekker trippel kjerre fra Maur Bilpåbygg. Dette settet går i transport av løsmasser og stein, stort sett på egne prosjekter som Kjeldaas har.

Det meste av kjøringen er på Østlandsområdet, med hovedtyngde i Drammens området.

- Hvorfor disse to nye bilene nå?

- Vi har en strategi om å bytte biler, lastebiler og maskinpark hvert femte år, så disse to nye bilene er erstattere for tidligere biler som vi nå skal selge, sier Kjetil Stampe Auke, avdelingsleder for utleieavdelingen hos Kjeldaas.

- Har det vært lang leveringstid på disse?

- Leveringstiden har vært betydelig lengre de siste to årene. Så nå må vi planlegge å bestille biler og maskiner i god tid da leveringstiden ofte er opp mot et år. Vi bestilte disse to bilene i mars 2022, sier Auke.

- Hvorfor ble valget Scania?

- Valget ble slik da våre sjåfører får være med å påvirke hva de ønsker å kjøre. Begge sjåførene har tidligere kjørt Volvo FH, men de hadde denne gang lyst til å prøve Scania.

Auke forklarer videre at valg av motorstørrelse på disse to bilene ble tatt på bakgrunn av bruksområder. Trekkvognen trekker mye tungt utstyr i forbindelse med maskintransport, så da ønsket de å gå for 660 hestekrefter. Tippbilen valgte de med 590hk da denne går med og uten henger, og de ikke helt ser behovet for noe større motor.

Les også: Kjeldaas AS: Rett til værs

Under Thor Ambjørn Kjeldaas’ ledelse har det bare gått én vei for Kjeldaas AS; oppover. De siste ti årene har bedriften vokst i skremmende fart.

Viktige kriterier ved kjøpet av nybilene var drivstofforburk, kvalitet og sjåførenes interesse. Trekkvognen har løfteboggi, mens tippbilen er ganske standard med det nødvendige utstyr for hengeropplegg. Begge bilene har faste sjåfører.

Stabilt konkurransebilde uten store endringer

Kjeldaas AS teller i dag 160 ansatte og 11 lastebilsjåfører. Rundt 65 er faste maskinførere. I tillegg til de 11 lastebilene (MAN, Volvo og Scania) består maskinparken av 21 hjullastere, 39 gravere, 10 dumpere, 8 valser, 4 høvler, 2 traktorer, 3 bulldosere, 2 knuseverk og 2 sorteringsverk.

- Hvordan møter dere leverandørers prisøkninger, og hvordan kompenserer dere med prisøkninger på egne tjenester?

- Vi viderefører kostnadene til kundene, og legger inn høyere kost når vi kalkulerer nye anbud og indeksjusterer pågående kontrakter, hvor det er mulig, sier daglig leder Thor Ambjørn Kjeldaas.

- Hvordan har konkurransebildet for dere utviklet seg de siste par årene?

- Stabilt, ikke store endringer. Vi hadde en omsetningsøkning på 45 prosent i 2022, sier Kjeldaas.

Større prosjekter hvor Kjeldaas AS er involvert nå.

  • Grunnarbeid, KC stabilisering, betong, spunt og pel for Drammen helse park.
  • VA prosjekt Skomakergata for Drammen Kommune.
  • Grunnarbeid ifm. ny jernbane Drammen for Baneservice.
  • Grunnarbeid for ny sentrumsskole i Holmestrand for Wegger og Kvalsvik.
  • Grunnarbeid for næringstomter i Hanekleiva.
  • Grunnarbeid, pel og betong for ny Filterpresse på Langøya for Noah.
  • Driftskontrakt på Langøya for Noah.

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111